theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

افزایش شانس مادر شدن با برنامه غذایی

افزایش شانس مادر شدن با برنامه غذاییReviewed by آزادوار on Oct 22Rating: ۴.۵افزایش شانس مادر شدن با برنامه غذاییمی‌توانید با برنامه غذایی معین جنسیت کودک را تعیین کنید، هر چند این اعتقاد در گذشته بیشتر رواج داشته است.

حتما به گوش شما هم رسیده که می‌توانید با برنامه غذایی معین جنسیت کودک را تعیین کنید، هر چند این اعتقاد در گذشته بیشتر رواج داشته است. چرا که تغییر خصوصیات ژنتیکی با استفاده از رژیم غذایی برای تقویت باروری و افزایش شانس بارداری کاملا امکان‌پذیر است. به همین دلیل هم رژیم اختصاصی به منظور معین کردن رژیم، وزن و فعالیت‌هایی که به شکل اختصاصی و در چند گام باعث بهبود کیفیت تخمک گذاری و افزایش شانس باروری زنان می‌شود، تهیه شده که به رژیم باروری معروف است. در ادامه بیشتر با این رژم ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.

تحقیقات انجام شده روی پرستاران که از ۴۰ سال پیش شروع شده و بیش از ۲۳۸۰۰۰ پرستار بین ۳۰ تا ۵۵ ساله را شامل می‌شد، ثابت کرده که تغییر ابعاد مختلف برنامه غذایی از مصرف چربی‌ها تا نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث بهبود باروری و افزایش شانس باروری شود.رژیم غذایی

نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف چربی‌های خوب غلات کامل و پروتئین‌های گیاهی موجب بهبود باروری و مصرف چربی‌های مضر، کربوهیدارت‌های فرآوری شده و گوشت قرمز می‌تواند باعث کاهش آن شود. همچنین مصرف لبنیات پرچرب به جای شیر بدون چربی و نوشابه‌های گازدار برای این دسته از زنان مفیدتر است.

 

رژیم باروری چیست و چطور به افزایش شانس باروری کمک می‌کند؟


مسلما تضمینی وجود ندارد که با پیروی از این رژِم غذایی حتما باردار شوید. اگر چه این رژیم شامل ۱۰ قدم کلی می‌شود که همگی از نظر پزشکی معتبر هستند و می‌تواند باعث بهبود باروری در زنانی که مشکلاتی مثل اختلال در تخمک گذاری، کیست رحمی، پلیپ رحمی، لوله های رحمی آسیب دیده و اختلالات سیستم ایمنی شوند.

با حذف انواع چربی‌های اشباع که در انواع کیک‌ها، شیرینی‌ها، بیسکوییت، پیتزا و… پیدا می‌شود، قدم اول در این گونه برنامه غذایی را بر می‌دارید.
قدم دوم مصرف بیشتر روغن‌های غیر اشباع گیاهی مثل روغن زیتون در برنامه غذایی شما می‌شود.
قدم سوم افزایش سهم پروتئین گیاهی مثل انواع حبوبات، قارچ و خشکبار در کنار کاهش مصرف پروتئین حیوانی و به خصوص گوشت قرمز است.

کربوهیدرات‌های خوب شامل جو، غلات سبوس دار، سبزی‌ها و حبوبات می‌شود. نان سفید، پاستا و ماکارونی، برنج، کیک، کلوچه و انواع شیرینی هم منابع کربوهیدرات‌های بد هستند. بدن ما کربوهیدرات‌های بد را به سرعت جذب و تبدیل به قند می‌کند. وقتی این کربوهیدارت‌های مضر باعث کاهش انسولین خون می‌شوند، هورمون‌های جنسی بیشتری وارد جریان خون می شوند.رژیم غذایی باروری

این امر می‌تواند باعث افزایش سطح تستوسترون در خون و اخلال در فرآیند تخمک گذاری شود. بنابراین نیاز خود به کربوهیدارت‌ها را از منابع سالم تامین کنید.
همچنین نتایج تحققیات نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک یا دو وعده لبنیات کامل (بدون کاهش چربی) می‌تواند باعث بهبود باروری شود. علاوه بر این مصرف یک مولتی ویتامین حاوی اسیدفولیک و سایر ویتامین‌های گروه ب می‌تواند برای شما مفید باشد.

قدم بعدی تامین آهن مورد نیاز از طریق مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و مکمل‌های دارویی است. زنانی که به طور منظم از مکمل آهن مولتی ویتامین یا مکمل‌های دارویی غنی شده با آهن استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که رژیم غذایی عادی داشتند، کمتر دچار مشکل در بارداری می‌شدند.

در رِم باروی نوشیدنی‌ها به همان اندازه خوراکی‌ها مهم هستند. نوشیدن آب کافی و تامین رطوبت مورد نیاز بدن یک اصل کلی است که باید همیشه به خاطر داشته باشید. به علاوه باید روزانه یک لیوان شیر معمولی را هم به برنامه خود اضافه کنید تا فرآیند تخمک گذاری را بهبود بخشید. البته مسلما نوشیدنی‌هایی از جمله نوشابه‌های گازدار را باید حذف کنید.

مرحله بعد رسیدن به وزنی است که شما را در شرایط باروری قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد،ضریب توده بدنی زنانی که ضریب توده بدنی یا BMI آنها خیلی پایین یا خیلی بالا باشد، به احتمال بیشتری دچار مشکلات مرتبط با بارداری می‌شوند.

در نهایت مثل همه رژیم‌ها فعالیت مناسب بدنی مکمل برنامه غذایی سالم شما خواهد بود. ورزش قدم آخر در رژیم بارداری است. در صورتی که هم اکنون، هم به صورت منظم ورزش می‌کنید، به خاطر داشته باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید. ورزش شدید باعث کاهش مقدار چربی بدن می‌شود که برای باروری خیلی مفید نیست.

آیا با این رژیم وزن هم کم می کنید؟

اگر چه این رژیم پیشنهادی برای افزایش باروری طراحی شده، اما در صورتی که به قوانین این برنامه غذایی متعهد باشید و به صورت منظم ورزش کنید، کم‌کم شاهد کاهش وزن‌تان هم خواهید بود. البته ورزش انتخابی، مقدار آن و تمرکز شما بر کاهش وزن هم در این موضوع موثر خواهند بود. تاکید این رژیم بر مصرف بیشتر پروتئین گیاهی، غلات کامل و چربی‌های اشباع سالم در کنار لبنیات و یا شیر پرچرب (۳ درصد) به صورت روزانه است.


پیروی از این رژیم چقدر سخت است؟

این رژیم بسیار ساده است و به شما این امکان را می‌دهد که بسته به میل و نیاز خود هر چقدر از آن را که می‌توانید، اجرا کنید. مواد غذایی خاص و گران قیمتی در این رژیم وجود ندارد.


بایدها و نبایدهانوشیدنی گازدار

از غلات کامل بیشتری استفاده کنید. محصولات تهیه شده با آرد سبوس دار نسبت به آرد سفید، انتخاب‌های سالم‌تری هستند.
از حبوبات بیشتری استفاده کنید؛ چرا که جایگزین مناسبی برای گوشت در تامین پروتئین هستند و به علاوه خواص سلامتی متعددی (از جمله ویتامین امینو اسیدهای ضروری) دارند.
تا حد ممکن از روغن‌های غیر اشباع سالم گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن کانولا استفاده کنید.
نوشیدنی‌های گازدار مضرات فراوانی برای شما دارند، که یک یاز آنها ایجاد اختلال در فرآیند تخمک‌گذاری و باروری است. پس بهتر است، آنها را کاملا کنار بگذارید.

فردا

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.