theme wordpress
تشریفات زندگی

عسل طبیعی و دیگر محصولات زنبور عسل را چقدر میشناسید؟

عسل حاصل تغذیه زنبور از گل هاست. آنها عصاره قندی را که شهد  نام دارد را بوسیله زبانشان می مکند. آنها شهد را در معده عسلی خود ذخیره میکنند که از معده غذایی آنها متفاوت است.

هنگامی که بارگیری آنها کامل می شود به کندو بازمی گردند. آنجا، شهد را از طریق دهانشان به زنبورهای کارگر منتقل میکنند و زنبورهای کارگر آن را به مدت نیم ساعت می جوند. شهد از یک زنبور به زنبور دیتگر منتقل میشود تا وقتی که به تدریج تبدیل به عسل شود . سپس زنبورها آن را در سلول های لانه زنبوری که مانند مکعب های کوچک ساخته شده با موم است ذخیره میکنند. عسل هنوز کمی مرطوب است بنابراین آنها با بال های خود آن را خنک میکنند تا خشک و چسبناک شود. زمانی که آماده شد سلول ها را با موم محکم میکنند تا تمیز بمانند.

حداقل ۸ زنبورعسل در کل زندگی خود فقط یک قاشق چای خوری عسل تولید میکنند. خوشبختانه زنبورها معمولا بیشتر از نیازشان عسل تولید میکنند، بنابراین ما نیز میتوانیم استفاده کنیم.

خواص عسل طبیعی

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهمترین خاصیت عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود. زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است . در گذشته از این خاصیت عسل  برای از بین بردن پینه های دست و پا سود می جستند.

محصولات زنبورعسل

هر آنچه که باید درباره زنبور عسل بدانید!

دو نوع محصولی که توسط زنبور تولید میشود شامل : خارج کندو و داخل کندو

محصولات خارج کندو شامل : عسل، عسلک، بره موم، گرده گل

محصولات داخل کندو شامل : موم، زهر زنبور عسل، ژل رویال

عسلک

زنبورها شیره روی برگ درختان را می مکند و همان مراحل تولید عسل را روی آن انجام میدهند.

بره موم

مخلوطی است از صمغ چندین درخت مانند نارون، تبریزی، شاه­ بلوط و … که به پای زنبور می­ چسبد. بره موم خاصیت میکروب­ کشی دارد که در ساخت کندو به کار زنبورها می­ آید. پزشکان بره موم را از قوی­ ترین آنتی­ بیوتیک­ ها می­ دانند و از آن استفاده­ ی دارویی می­ کنند.

حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد. بره موم، در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می‌شود.

گرده گل

دانه­ های گرده اندام نر گیاهان هستند که برای لقاح باید بر روی گل­ های ماده منتقل شوند و قسمتی از این انتقال توسط حشرات انجام می ­شود. گرده­ هایی که توسط زنبور عسل منتقل می­ شوند خاردار و برجسته هستند. زنبور عسل به گرده­ ی گل نیاز دارد زیرا حاوی پروتئین، چربی، ویتامین­ ها و مواد معدنی است. زنبور پس از تولد و خروج از حجره­ ی خود تا ۱۵ الی ۱۸ روز از گرده­ ی گل تغذیه می­ کند.

مقدار پروتئین در دانه­ های گرده از ۸ تا ۴۰ درصد بسته به نوع گل متغیر است. به عنوان مثال گرده­ ی درختان میوه، شبدر سفید، ذرت، شبدر قرمز و بیدمشک از لحاظ پروتئینی غنی ­تر است.

انسان به کمک تله­ ی گرده که به درب کندوهای زنبور عسل نصب می­ شود محموله­ های کوچکی که به پاهای زنبور عسل است را جمع ­آوری می­ کند.

تقویت انرژی با عسل

موم

ماده ای زرد رنگ و نرم که معمولا زنبور عسل آن را تولید میکند. موم ماده ای مقاوم در برابر رطوبت است، درصورتی که در برابر حرارت و فشار مکانیکی مقاومتی ندارد.

زهر زنبور عسل

طبق نظر انجمن آپی تراپی آمریکا، (زنبور درمانی) استفاده ی دارویی از محصولات ساخته شده بوسیله زنبورها، مثل عسل، گرده و زهر می باشد.

مواردی که از زهر برای درمان آنها استفاده میشود :

ضد التهاب: مواد موجود در زهر زنبور عسل مانند (ملتین ، آدولاپین و آپامین) دارای خواص ضدالتهابی هستند.

آرتروز: درمان آرتروز با زهر زنبور عسل طبق اظهارات محققان که زهر زنبورعسل در طب سوزنی، اثر مثبتی بر روی مفاصل دردناک و متورم دارد، میتواند امکان پذیر باشد.

مسکن درد: سم زنبورعسل دارای خواص رفع کننده ی درد شدید است.

زهر زنبور عسل به مولتیپل اسکروزیس، سوختگی، تاندونیت، عفونت بهبود بخشیده است.

برخی حتی ادعا میکنند که زهر زنبورعسل به درمان آکنه، پسوزیاریس و زخم های ناشی از سرطان پوست نیز کمک کرده است.

ژل رویال

به این ژل در فارسی شاه انگبین می گویند. این ژل ماده ای است که از غدد مغزی زنبوران کارگر ترشح می شود و به تغذیه ی زنبورهای نوزاد کمک میکند.

ژل رویال معروف به “سرچشمه جوانی و زیبایی” متشکل از ویتامین B5 و دیگر ویتامین‌های خانواده B، بیوتین، اینوسیتول، فولات، اسید نوکلئیک، گاما گلوبولین و ۱۷ آمینو اسید متفاوت از جمله هشت آمینو اسید اصلی است که بدن انسان نمی‌تواند تولید کند. علاوه بر این حاوی پتاسیم، کلسیم، مس، سولفور، روی، آهن و منگنز نیز می‌باشد. تعجبی ندارد که این مقطع غذایی مطلوب، خواص نشاط آفرین و انرژی بخشی دارد.

این خصوصیات به ژل رویال این قابلیت را می‌دهند که بدن را جوان و تازه کرده و مانع روند پیری شود، رنگ پوست را حفظ کند، درد آرتروز را کاهش دهد، بعنوان داروی ضدافسردگی عمل کند، به افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند کمک کند، توانایی واضح فکر کردنمان را تقویت کند، عدم تعادل هورمونی را درمان کند و سلامت قلب را تقویت کند. 

برای خرید اینترنتی عسل طبیعی و دیگر محصولات زنبور عسل به فروشگاه آهوتا مراجعه کنید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.