theme wordpress
تشریفات زندگی

راه های کنار آمدن با فوت پدر

با فوت پدر یکی از پایه‌های مهم و اساسی زندگی و خانواده از دست می‌رود. به طور کلی پدر در خانه نماد قدرت و غرور و یک تکیه گاه است که نظم و امنیت را در خانه برقرار می‌کند؛ در واقع پدر روح وجودی خانواده می‌باشد. تمام این‌ها باعث می‌شود که فوت پدر بر تمام ابعاد زندگی یک خانواده تاثیر بگذارد. پس از مرگ پدر در خانواده مشکلاتی به وجود می‌آید که باید برای آن ها چاره ای اندیشید. با فوت اعضای خانواده در واقع نقش‌ها جابه جا شده و یا از بین می‌روند و این تغییرات با خود آثاری را به همراه دارد. در ادامه این مقاله به تاثیر مرگ پدر بر اعضای خانواده، کنار آمدن با غم مرگ پدر و نحوه توضیح آن به کودکان اشاره کرده‌ایم.

پدر عامل پیشگیری از انحرافات
به طور کلی پدر مسئول برقراری نظم و مشخص کننده قوانین در خانواده است و به این صورت تبدیل به عاملی برای پیشگیری از انحرافات اعضای خانواده می‌شود. با مرگ پدر و عدم مدیریت خانواده توسط مادر، فرزندان دچار سرگردانی و حتی انحرافات خواهد شد.
پس با مرگ پدر، مادر باید هوشیارتر باشد و روند مناسبی برای برخورد با فرزندانش در پیش بگیرد. اما چون مادر نیز دچار بحران فوت همسر شده، به احتمال زیاد پیش از هر چیز باید با افسردگی و غم از دست دادن همسر کنار بیاید. به دلیل اهمیت موضوع فرزندان، مادر هر چه زودتر باید بهبود یابد و به دنبال راهی برای مدیریت خانه باشد. به همین دلیل مشاوره روانشناسی در این بازه زمانی از ضرورت زیادی برخوردار است.

تاثیر فوت پدر بر اعضای خانواده
پدر یکی از ارکان اساسی خانواده است که نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد. پس از مرگ پدر زندگی تمام اعضای خانواده به نحوی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. معمولا بعد از مرگ پدر یک شخص از خانواده وظایف پدر را بر عهده می‌گیرد. زمانی که تمام اعضای خانواده او را به عنوان جایگزین قبول کنند، خانواده سریع‌تر به آرامش و ثبات خود بازمی‌گردد.

۱. تاثیر فوت پدر بر فرزند پسر بابا
پسرها هویت جنسی خود را از پدرشان الگوبرداری می‌کنند. اگر پدر در سنین کودکی و نوجوانی پسر فوت کند، مشکلاتی در هویت جنسی او به وجود می‌آید. از طرف دیگر نبود پدر ممکن است باعث انحرافات اجتماعی و کج روی‌های رفتاری در فرزند پسر بشود.

۲. تاثیر فوت پدر بر فرزند دختر
تحقیقات نشان داده که دخترها پس از مرگ پدر در زمینه ارتباط با جنس مخالف و رشد اجتماعی آسیب می‌بینند. همچنین دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند دچار ناسازگاری در مدرسه و مشکل در کنترل هیجانات و رفتارها می‌شوند. ارتباط و عشق پدر به دختران عزت نفس می‌دهد؛ به همین دلی فقدان پدر به عزت نفس دختران آسیب خواهد زد.

۳. تاثیر فوت مرد بر همسر
وظیفه فرزندان و گذران زندگی پس از مرگ پدر بر عهده مادر می‌باشد، پس مسئولیت او دو برابر قبل خواهد شود. در این شرایط علاوه بر این که زن به لحاظ احساسی از فوت همسرش صدمه می‌بیند باید وظایف بیشتری را نیز بر عهده بگیرد. همه این عوامل ناامیدی، افسردگی و اضطراب را در مادر خانواده بیشتر از پیش می‌کند.

نحوه توضیح مرگ پدر برای کودکان
مرگ پدر برای کودکان یک اتفاق بسیار استرس زاست. با این وجود کودک باید حقیقت فوت پدر را بداند و احساسات و عواطف خودش را بروز دهد. پس دروغ گفتن به کودک درباره مرگ پدرش اشتباه بزرگی است. برخی از راه‌های توضیح مرگ پدر به کودک به شرح زیر است:

۱. دروغ نگویید
از جملاتی مانند “پدرت برای مدتی نیست” استفاده نکنید، چرا که در این صورت کودک چشم انتظار پدرش می‌ماند و این برای کودک بسیار دردناک‌تر است. از طرفی کودک بالاخره حقیقت را می‌فهمد و در آن زمان نسبت به شما بی اعتماد می‌شود.

۲. اجازه دهید سوگواری کند
بگذارید که کودک در مراسم‌های عزاداری پدرش شرکت کرده و با حقیقت رو به رو شود. اگر کودک را از محیط عزاداری دور نگه دارید دچار سردرگمی شده و وقتی برای تخلیه غم خودش پیدا نمی‌کند.

۳. اغراق نکنید
در مورد بهشت و خوب بون جای پدر بیش از حد اغراق نکنید. در این صورت ممکن است کودک فکر کند که باید هر چه زودتر به جای خوبی مثل بهشت برود و حتی امکان دارد که دست به خودکشی بزند.

۴. کودک را سردرگم نکنید
ممکن است بعد از فوت پدر آشنایان نزدیک نسبت به کودک احساس مسئولیت کنند و بخواهند جای خالی پدر را برایش پر کنند. اجازه ندهید که کسی به کودک شما امر و نهی کند، چرا که در این صورت کودک به دلیل آموزش‌های مختلف بیشتر دچار سردرگمی می‌شود.

نحوه برخورد با غم از دست دادن پدر
غم از دست دادن پدر بسیار سخت و سنگین است ولی باید برای کنار آمدن با آن چاره ای اندیشید. فوت مادر و پدر هر کدام دردی بزرگ بر دل داغدیده‌ها می‌گذارند؛ گاه حتی با گذر زمان این درد تسکین نیافته و برای فرد مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای گذر از این غم به راهکارهای زیر توجه کنید:

۱. فوت پدر، قبول واقعیت
اولین مرحله برای کنار آمدن با غم، این است که واقعیت را قبول کنید. کسی که مرده است دیگر بر نمی‌گردد و راهی برای برگشت به گذشته نیست؛ پس باید قبول کنید که عزیزتان فوت کرده است.
۲. عزاداری کنید
برای از دست دادن پدرتان عزاداری کنید. عزاداری می‌تواند هر کاری باشد که شما را آرام کند. برخی با گریه کردن سبک می‌شوند، برخی با دعا برای پدر، صحبت با او، خیرات کردن و برخی نیز با مرور خاطرات پدر دردشان را تسکین می‌دهند. راه سبک شدن خودتان را پیدا کنید و این هیچ مانعی برایتان ندارد.
۳. فوت پدر | از غم فرار نکنید
با فرار از درد و غم هیچ چیز نمی‌گذرد. اگر با غم خود روبه رو نشوید این مرحله هیچ وقت نمی‌گذرد و تمام نمی‌شود. این را بدانید که رویاروی با غم بخشی از فرایند گذر از غم و ناراحتی است. اگر متوجه علائم افسردگی شدید، باید حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.
۴. غم تان را با دیگران شریک شوید
اصرار نکنید که در تنهایی برای پدر عزاداری کنید. اجازه دهید کسانی که با آن‌ها ارتباط عاطفی دارید، کنارتان باشند. نزدیکان شما می‌توانند یک حامی باشند و احساس غم شما را تا حدی کم کنند. برای کسب اطلاع بیشتر از احساس غم کلیک کنید.
۵. بدانید که غم می گذرد
شاید این غم همیشه در بخشی از وجودتان باقی بماند ولی این را بدانید که همیشه آن را انقدر بزرگ احساس نمی‌کنید. به مرور زمان غم و اندوه سبک تر شده و شما یاد می‌گیرید که با وجود غم و فقدان پدر به زندگی خود ادامه دهید.
دلداری دادن برای فوت پدر
دلداری دادن به افراد داغدیده توسط اطرافیان کار بسیار مهم و تاثیرگذاری است و به آنان کمک می‌کند که با سوگ و ناراحتی خود راحت‌تر کنار بیایند. غم فوت پدر برای بازماندگان بسیار سنگین بوده و با توجه به تاثیرات جدی که بر زندگی‌شان می‌گذارد، مهم است که اطرافیان از آن‌ها حمایت کنند. با بودن در کنارشان، حمایت خود را نشان داده و کمک کنید که بتوانند ناراحتی‌ خود را تخلیه کنند. اگر فکر می‌کنید که غم فوت پدر برای فرد داغدیده بسیار سنگین است و برای او مشکل ایجاد کرده، از یک روانشناس کمک بگیرید تا روش صحیح برخورد با او را به شما آموزش دهد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.