theme wordpress
تشریفات ازدواج

تصمیم گیری عقلانی در ازدواج

تصمیم گیری برای ازدواج یکی از بزرگترین تصمیم گیری های عمر شما است که برای آنکه خوب از پسش برآیید باید مهارت تصمیم گیری را بلد باشید. مهارت تصمیم گیری اگرچه یک مهارت عمومی است اما در موضوع ازدواج بیشتر از هر وقت دیگری به کارتان می آید.
اگر در مواجهه با افراد نمی توانید قضاوت درستی درباره آنها داشته باشید، اگر نمی توانید دو کفه خوبی ها و بدی های آنها را همزمان با هم ببینید و اگر برای هر تصمیم گیری مدت ها مردد می مانید، این نکته ها را بخوانید و قدم به قدم به کار ببندید:

۱- ضرورت و چرایی گرفتن این تصمیم را مشخص کنید

آیا شما باید در این باره تصمیم بگیرید یا کس دیگر؟
تا چه زمان لازم است که این تصمیم گرفته شود؟
چرا این تصمیم برای شما مهم است؟ تصمیم شما روی چه کسانی تاثیر می گذارد؟
چه ارزش هایی در این تصمیم برای شما اهمیت دارد؟
فرضا درباره انتخاب همسر، از خود بپرسید چقدر در اتخاذ این تصمیم شما نقش دارید و چقدر خانواده یا شرایطتان؟
آیا خود را مجبور به این تصمیم می کنید یا آزادانه تصمیم می گیرید؟
مزایا و محدودیت های شما در ازدواج با این فرد چیست؟
و…

۲- هر گزینه ای را که به ذهنتان می رسد یادداشت کنیدیاداشت خواسته ها

ذهن خود را نسبت به هرآنچه که به تصورتان می رسد باز بگذارید. ذهنتان را آزاد بگذارید و آن را سانسور نکنید. اینجا زمان داوری نیست. فقط مطمئن باشید که هرآنچه ممکن است را نوشته اید. درباره طرف مقابل تان بدون هیچ سوگیری احساسی یا اخلاقی قضاوت کنید. شاید در روابط اجتماعی اخلاقی نباشد که بگویید از فلان شخص به خاطر ظاهرش خوش نمی آید، اما در ازدواج باید این فاکتور را بررسی کنید و در صورتی که نمره منفی به ظاهر او می دهید، در فهرست معایب او وارد کنید.

۳- ببینید که کجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد گزینه های ممکن به دست آورید

اگر شناخت شما از طرف مقابل کم است، یک دلیلش کمبود اطلاعات است. منابعی که می تواند اطلاعات بیشتری به شما دهد عبارتند از: دوستان، خانواده، همکاران، سازمان های دولتی، شبکه های اجتماعی که فرد در آن عضو است و… همه موارد را بررسی کنید و در تحقیق کردن تا حدی پیش بروید که به تصمیم شما کمک کند. تحقیق بیش از حد همان قدر خطرناک است که تحقیق کم. با تحقیق بیش از حد وسواسی می شوید و با تحقیق کم، ممکن است راه را اشتباه بروید.

۴- گزینه های تان را بررسی کنید

اگر چند گزینه ازدواج دارید که به هیچ کدام تمایل یا گرایش عاطفی بیشتری احساس نمی کنید، آنها را روی کاغذ با هم مقایسه کنید و در نهایت با مشورت با یک روانشناس یا مشاور خانواده تطابق آنها را با شخصیت خود و شرایط فردی و خانوادگی تان بسنجدید.

۵- فهرست بندی و اولیت بندیاولویت انتخاب

تمام ویژگی های فرد مورد نظر را فهرست کرده و آنها را اولویت بندی کنید. ببینید که کدام ویژگی های او با معیارهای شما جور است و کدام نیست. ارزشی را که هر ویژگی او برای شما خواهد داشت مشخص کنید و ببینید وزن این ارزش در زندگی مشترک شما چقدر خواهد بود.
اگر گرایش قلبی شما به یک فرد باشد، یا به عبارت ساده تر او را دوست داشته باشید اما نتیجه ازدواج با او برای شما مناسب نباشد، این تصمیمی عقلانی نیست.

۶- بررسی نتیجه

نتیجه بررسی هایتان را به عنوان واقعیت در نظر بگیرید و تصور کنید چه احساسی دارید اگر با فردی که دارای ویژگی های مکتوب شما است، ازدواج کنید؟ چقدر برایتان کنار آمدن با او سخت یا وقت گذراندن با او لذتبخش است؟ اثری را که آن فرد بر شما می گذارد به صورت واضح یادداشت کنید.

۷- کنترل کنید

کدام موارد را می توانید تغییر بدهید و بسازید؟ اگر وضعیت مالی یا تحصیلی او مورد نظر شما نیست آیا می توانید آن را اصلاج کنید؟ آیا می توانید شهر محل زندگی تان را تغییر دهید؟ آیا می توانید در مورد نقاطی که با هم تفاهم ندارید، به یک انتخاب مشترک برسید؟

۸- آیا این انتخاب عقلانی است؟منطق ویا احساسات

اگر گرایش قلبی شما به یک فرد باشد، یا به عبارت ساده تر او را دوست داشته باشید اما نتیجه ازدواج با او برای شما مناسب نباشد، این تصمیمی عقلانی نیست. اگر گزینه ای را دوست نداشته باشید اما نتیجه آن برای شما مناسب باشد هم باز گزینه ای عقلانی نیست. تصمیم عقلانی آن است که هم آن را دوست داشته باشید و هم برای شما نتایج عقلانی در بر داشته باشد.

۹- شروع کنید

وقتی تصمیمتان را گرفتید، سنگ هایتان را با خود و اطرافیانتان وا بکنید و بله را بگویید. در اینجا تردید یا نگرانی، تنها باعث ملالت می شود. شما بهترین کاری که در آن مقطع می توانسته اید را انجام دادید. اگر بخواهید می توانید در آینده تصمیم تان را عوض کنید. در نظر داشته باشید که هیچ تصمیمی، وحی منزل نیست و هر ازدواجی باید در زمان خودش به درستی انجام شود. اما هنوز ۵۰درصد ماجرا زیر سقف مشخص می شود. پس دست دست نکنید و اگر تا این مرحله شناخت کافی کسب کرده اید و تصمیم منطقی تان را گرفته اید، آن را عملی کنید. مهم این است که در مقطع فعلی و با پتانسیل فعلی تان بهترین تصمیم را بگیرید. در این راه حتما از مشورت بزرگان و مشاوران دلسوز و با تجربه هم استفاده کنید.

۱۰- اوضاع چطور پیش می رود؟

در هر نقطه خاصی در مسیر هدف، تصمیم خود را بازنگری کنید. آیا این رابطه بر اساس انتظار شما پیش می رود؟ آیا این ازدواج شما را خوشحال می کند؟ آیا می خواهید تصمیم تان به همین صورت باشد یا اینکه می خواهید آن را تغییر دهید؟ اگر تصمیم شما، آنچه در نظر داشتید را برآورده نمی سازد، فرایند تصمیم گیری را بازنگری کنید. در این بازنگری، این پرسش ها را بپرسید: «آیا اطلاعات کافی را نداشتم؟ چه ارزش هایی به میان آمده اند؟ چه چیزی عوض شده که رابطه ما را تغییر داده است؟ آیا این ازدواج مطابق با ارزش های من است یا ارزش های دیگران؟ آیا می توان برای بهبود آن کاری کرد؟»

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.