theme wordpress
تشریفات فرزند

بدترین غذاها برای کودکان

تغذیه کودک و شناخت بدترین غذاها برای کودکان بسیار مهم است. وقتی کودک شما به سن ۶ ماه می‌رسد، می‌توانید انواع مختلفی از غذاها را به او بدهید. دقت داشته باشید که رژیم غذایی سالم و متعادل را برای کودک خود فراهم کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد او تامین شود.
سعی نکنید به کودک خود از غذاهایی بدهید که دارای شکر یا نمک بالایی است، مضرات نمک و شکر موجود در غذای کودک برای همه اثبات شده است. این غذاها نه تنها مواد مغذی بدن کودک شما را تامین نمی‌کنند بلکه باعث می‌شوند کودک شما زود سیر شدو و دیگر میلی به غذاهای سالم هم نداشته باشد.

متوجه باشید که اگر کودک شما از غذاهای نمکی یا شیرین خوشش می‌آید شاید کمی کار سختی داشته باشید تا بتوانید او را متقاعد کنید از غذاهای سالم استفاده کند.

بدترین غذاها برای کودکان

اگر به دنبال غذاهایی هستید که نباید به کودکتان بدهید ما در اینجا فهرستی از بدترین غذاها برای کودکان را که جلوی رشد و سلامت بدن فرزند شما را می‌گیرند معرفی می‌کنیم.

چیپس و بیسکوییتچیپس برای کودک

یکی از بدترین غذاها برای کودکان چیپس و بیسکوییت است. چیپس و بیسکوییت خیلی زود معده‌ی کوچک کودک شما را پر می‌کند و جلوی اشتهای او را می‌گیرد و دیگر جایی برای خوردن غذاهای سالم در معده کودک شما باقی نمی‌ماند.
چیپس و بیسکوییت (کراکر) مثل بسیاری دیگر از غذاهای فراوری شده بیرونی، معمولا دارای نمک فراوانی هستند. جالب است بدانید نوزادان به مقدار بسیار کمی از نمک نیاز دارند؛ کودکان تا سن ۱۲ ماهگی روزانه به میزان کمتر از ۱ گرم (۰.۴ گرم سدیم) نیاز دارند. کلیه نوزاد شما نمی‌تواند نمک بیشتری از این مقدار را دفع کند. قبل از اینکه کودک شما ۶ ماهه شود همه‌ی نمک مورد نیاز بدنش را از شیر مادر یا مکمل‌های غذایی دریافت می‌کند.

هنگامی که شروع می‌کنید به کودک غذاهای جامد و خانگی بدهید، نباید به غذاهای خانگی یا آماده شده کودک نمک بزنید، حتی اگر احساس کنید غذای او بی‌مزه یا بی‌نمک است.
کودکان نوپا نیز نیاز به مقدار بسیار کمی نمک دارند. پس از جشن تولد یک سالگی کودک تا ۳ سالگی حداکثر مقدار نمک لازم برای او ۲ گرم در روز (۰.۸ گرم سدیم) است. دقت کنید که در صورتی که کودک شما خیلی برای چیپس لجبازی کرد تنها مجازید ۳ تا ۴ عدد چیپس به او بدهید نه کل پاکت چیپس را.

اگر به دنبال یک میان وعده سریع برای کودک خود هستید میوه‌ها وسبزیجات تازه و خرد شده، کیک برنجی یا ساندویچ کوچک گزینه‌های بسیار بهتری از چیپس و کراکر هستند.

غذاهای آماده

یکی از بدترین غذاها برای کودکان غذای آماده است. غذاهای آماده که معمولا برای بچه‌های بزرگتر و بزرگسالان در بازار وجود دارد هم دارای نمک و قند بالایی است که اصلا براس سلامت کودک شما مناسب نیست. به جای آن می‌توانید همان غذا را در خانه به صورت سالم‌تر و ارزان‌تر درست کنید.
البته بسیاری از مادران شاید همیشه فرصت نکنند برای کودک خود غذای خانگی تهیه کنند و گاهی مجبورند از غذاهای آماده استفاده کنند. در این صورت اطمینان حاصل کنید که غذایی که می‌خرید برای کودک خردسال شما مناسب باشد. دقت کنید که حتی غذای کودک ۶ ماهه با غذای کودک ۲ ساله از نظر میزان نمک و شکر مورد نیاز کاملا متفاوت است. همچنین دقت کنید غذاهای آماده‌ای که برای خود تهیه می‌کنید را با کودک خود تقسیم نکنید.

شیرینی‌ها و شکلات‌هاشکولات برای کودک

یکی دیگر از بدترین غذاها برای کودکان ، قطعا شکلات است. اغلب بچه‌ها علاقه‌ی زیادی به شیرینی و شکلات دارند و دور نگه داشتن آن‌ها از این قبیل خوردنی‌ها بسیار سخت است. اما میزان بالای شکر در شیرینی‌ها وشکلات‌ها به این معنی است که باید از دسترس کودکان دور باشند. شکر باعث پوسیدگی در دندان کودکان می‌شود و بهداشت دهان و دندان را به خطر می‌اندازد.
اگر مجبور شدید به کودک خود شیرینی بدهید سعی کنید در زمان غذا خوردن به او بدهید، وقتی غذا می‌خوریم میزان بزاق دهان افزایش می‌یابد و اثرات اسید حمله کننده به دندان را کاهش می‌دهد
شکلات‌ها و فوندانت‌ّها چون زودتر در دهان حل می‌شوند نسبت به تافی‌ها کمتر برای دندان‌های کودک شما مضر است. اگر خواستید به کودک خود شیرینی بدهید او را تشویق کنید تا سریعتر تمام شیرینی را بخورد، اگر کودک یک تکه بزرگ شیرینی را در ظرف ۱۰ دقیقه بخورد کمتر به دندان کودک ضرر می‌رسد تا اینکه یک تکه کوچک را یک ساعت تا دو ساعت طول بدهد.
می‌توانید برای خنثی کردن قند موجود در شیرینی بعد از اینکه کودک شیرین خود را تمام کرد به او یک تکه پنیر بدهید و حتما توجه کنید که بعد از خوردن شیرینی و شکلات باید دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید.

نوشیدنی‌های گازدار

کودک شما هیچوقت به خوردن نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار نیاز ندارد. این خوردنی‌ها نه تنها هیچ خاصیتی برای رشد کودک شما ندارند بلکه اسیدی بودن آنها باعث آسیب رسیدن به دندان‌های تازه درآمده کودک شما نیز خواهد شد. همچنین کافئین و سطح بالای قند موجود در نشابه نیز برای کودک شما بسیار مضر است.
همه آن چیزی که کودک شما برای نوشیدن نیاز دارد همان شیر معمولی و آب است. نوشیدنی‌های گازدار باعث می‌شود بچه‌ها خیلی زود احساس سیری کنند، اگر کودک شما برای رفع تشنگی خود از نوشیدنی گازدار استفاده کند ممکن است اشتهایش برای خوردن غذاهای سالم و مواد مغذی را نیز از دست بدهد.
همچنین نوشیدنی‌ّهای شیرین دراای کالری بسیار زیادی هستند و اگر کودکان به طور متناوب از آن استفاده کنند ممکن است دچار اضافه وزن در کودکی شوند.

آبمیوه

یکی از بدترین غذاها برای کودکان بر خلاف تصور آبمیوه است. آبمیوه ممکن است در نگاه اول یک نوشیدنی سالم به نظر برسد. اما بهتر است از دادن آبمیوه به کودک خود خودداری کنید دقیقا به همان دلیل که نباید به کودک خود نوشابه و نوشیدنی گازدار بدهید.
آبمیوه‌ها دارای قند طبیعی بالایی هستند و خاصیت اسیدی دارند و این یعنی برای سلامت دندان‌های کودک شما مضر هستند. آب و شیر مادر یا مکمل غذایی که با شیر مادر درست می‌شود بهترین نوشیدنی‌ها برای کودک شما تا قبل از یک سالگی هستند. بعد از آن کودکان می‌توانند از شیر گاو پرچرب هم به عنوان نوشیدنی استفاده کنند.
شیر حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مهم مانند کلسیم، ویتامین B2 و B12 است که برای رشد و سلامت کودکان بسیار مهم است.
وقتی که شروع می‌کنید به کودک خود غذای جامد بدهید می‌توانید در زمان غذا خوردن به او آبمیوه یا سبزی رقیق شده بدهید هرچند هنوز به آن‌ها نیاز ندارد ولی برای اینکه کودک شما به خوردن غذاهای سالم عادت کند مفید است. دقت کنید آبمیوه را به خوبی رقیق کنید برای مثال به ازای هر یک پیمانه آبمیوه ۱۰ واحد آب اضافه کنید تا کاملا رقیق شود.
برای اینکه از خراب شدن دندان‌های کودک خود جلوگیری کنید، آبمیوه رقیق شده راحداکثر در حد یک فنجان آن هم هنگام غذا خوردن به او بدهید نه یک بطری آبمیوه قبل از خواب.
ویتامین C موجود در آبمیوه رقیق شده به جذب بهتر آهن غذا کمک می‌کند، پس هنگامی که به کودک خود غذاهای گوشتی می‌دهید می‌توانید در کنار غذا از میوه یا سبزیجات استفاده کنید تا به جذب بهتر آهن غذا کمک کند.

کودکت

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.