theme wordpress
تشریفات زندگی

اشتباهات رایج در آشپزی

احتمالا شما هم ادویه را در دسترستان، کنار اجاق گاز نگه می‌دارید، یا وقتی عجله دارید در ظرف و ماهیتابه با این گمان که کار پخت و پز غذا زود‌تر تمام شود، مقدار بیشتری مواد غذایی می‌ریزید؛ بعید نیست در این مواقع زیاد هم منتظر خوب داغ شدن روغن نشوید.
این گونه کارهای اشتباه را در حین آشپزی بسیاری افراد می‌توان دید.

نکاتی که به عنوان راه حل خودداری از تکرار آن اشتباهات است :

جایگزینی مواد:
جابجا کردن یکی از مواد غذایی با دیگری همیشه جواب نمی‌دهد، بعنوان مثال استفاده از بیکینگ پودر بجای بیکینگ سودا در بعضی موارد احتمالاً‌‌ همان مقدار که می‌خواهید پف مثلا نمی‌کند!
راه‌ حل:
این مشکل همیشگی نیست مثلا می‌توانید عسل را به جای شکر سفید و خامه را به جای شیر غلیظ و یا آرد ذرت را به جای آرد گندم به کار ببرید اما برای اجتناب از اشتباه اول، در هنگام جایگزینی از یک آشپز حرفه‌ای یا یک کتاب معتبر آشپزی کمک بگیرید.

داغ نکردن ماهیتابه در هنگام آشپزی: روغن اشزی
اگر شما مواد غذایی سرد را در روغن داغ نشده و در یک ماهیتابه سرد بریزید غذا به سادگی روغن را قبل از اینکه داغ شود جذب می‌کند و مجبورید دوباره روغن اضافه کنید و در پایان یک غذای چرب خواهید داشت.
راه‌ حل:
ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و پس از اینکه داغ شد روغن را اضافه کنید و یک قاشق چوبی درون آن قرار دهید و هنگامی که دور قاشق حباب‌های ریزی به وجود آمد مواد غذایی را که به دمای محیط رسیده اس، اضافه کنید، این کار از چسبیدن غذا نیز جلوگیری می‌کند.

پر کردن بیش از اندازه ماهیتابه:
وقتی عجله دارید دلتان می‌خواهد سریع غذا را سرخ کنید و همه مواد با هم و در یک نوبت اضافه کنید!
راه حل:
برای نتیجه بهتر مواد غذایی را در چند نوبت سرخ کنید تا هم آب نیندازد و هم یکنواخت سرخ شود، در غیر این صورت یا یک غذای پخته بجای سرخ شده خواهید داشت یا نیمی از غذا بیش از حد سرخ می‌شود و مابقی نیم‌پز خواهد ماند.

ترس از حرارت:
اگر غذای خود را روی شعله کم سرخ کنید هرگز برشته نمی‌شود و این به معنی آن است که عطر غذا از آن خارج نمی‌شود.
راه‌ حل:
از حرارت بالا برای سرخ کردن موادی مانند ماهی، فیله مرغ و غذاهایی استفاده کنید که ضخامت کمی داشته و نیاز به مغز پخت شدن ندارند و حرارت متوسط برای مواد غذایی ضخیم‌تر استفاده کنید.

سرو سریع گوشت: پخت گوشت
برش گوشت بلافاصله پس از پختن آن باعث می‌شود آب آن خارج شود و گوشتی که آب آن خارج شده هم خاصیت کمتری دارد و هم سفت می‌شود.
راه‌حل:
وقتی به گوشت پس از پخت حداقل ۱۰ دقیقه استراحت دهید رشته‌های گوشت آب درون گوشت را به خود جذب می‌کند و در نتیجه گوشت آبدار‌تر، طعم‌دار‌تر و نرم‌تری خواهید داشت.

نگهداری روغن و ادویه نزدیک اجاق گاز:
شاید دوست داشته باشید ادویه‌ها و روغن خود را حول و حوش اجاق گاز نگه دارید تا هم در دسترس باشد هم ظرف‌های زیبای آن در چشم باشد! اما این کار باعث می‌شود تا ادویه و روغن، عطر و کیفیت خود را به مرور بدلیل گرما از دست بدهند.
راه حل:
روغن و ادویه‌جات خود را ترجیحاً در جای خنک، تاریک و خشک نگه دارید، فاصله حداقل ۲۰ سانتی‌متر از اجاق گاز مناسب است.

پر کردن لیوان آرد:
 بسیاری از آشپز‌ها با اینکه از لیوان استفاده می‌کنند اما نتیجه کارشان رضایت‌بخش نیست و دلیل آن را نمی‌فه‌مند، دلیل این مشکل آن است که لیوان را داخل آرد کرده و آن را با فشار پر می‌کنند و در این صورت مقدار آرد از اندازه مورد نظر بیشتر می‌شود.
راه حل:
برای اندازه‌گیری درست لیوان را با یک قاشق پر کرده و روی آن را با پشت قاشق صاف کنید تا آرد اضافی بیرون بریزد.

اشتباهات در آشپزی

روغن در آب پاستا:
اضافه کردن روغن در آبی که پاستا را در آن می‌پزید از جمله کارهایی است که همه آشپز‌ها در هنگام تهیه پاستا انجام می‌دهند.
راه حل:
اگر پاستای شما با کیفیت است نیازی به اضافه کردن روغن در آب جوش ندارید، می‌توانید با اضافه کردن کمی زردچوبه به آب پاستا از چسبیدن آن جلوگیری کنید، اگر پاستا را بیش از زمانی که لازم است نجوشانید نیازی به اضافه کردن هیچ کدام از این مواد نیست.

مخلوط کردن بیش از حد مواد خمیر:
در تمام دستورهای تهیه مافین، پن کیک و کیک‌ها به این جمله برمی‌خورید که مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید اما اگر شما بیش از اندازه این کار را انجام دهید، گلوتن موجود در آرد از آن جدا شده و باعث سفت شدن کیک یا مافین می‌شود.
راه حل:
مواد خمیر را بیش از اندازه هم نزنید، همین که احساس کردید مواد به صورت یکنواخت مخلوط شده‌اند کفایت می‌کند.

جام جم

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.