theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

هفته یک بارداری

هفته یک بارداریReviewed by آزادوار on Jan 19Rating: ۴.۰در هفته اول بارداری درچرخه قاعدگی، بدنتان با مجموعه پیچیده ای از هورمون ها مواجه شده که نهایتا منجر به تخمک گذاری میشود که در آن تخمک از تخمدان آزاد و آماده باروری میگردد.

در هفته اول حاملگی هنوز باردار نیستید و در واقع این هفته از اولین روز آخرین قاعدگی شما محسوب میشود . این روشی نسبتاً دقیق است که متخصصین زنان از آن برای هفته های بارداری استفاده میکنند ولی متخصصین جنین شناسی از روز لقاح هفته های حاملگی و روزهای آن را محاسبه و تخمین میزنند؛

بدن شما در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری درچرخه قاعدگی، بدنتان با مجموعه پیچیده ای از هورمون ها مواجه شده که نهایتا منجر به تخمک گذاری میشود که در آن تخمک از تخمدان آزاد و آماده باروری میگردد. چنانچه قصد حاملگی دارید، هدف تخمک بارورشده کاشته شدن داخل رحم جهت لانه گزینی و رشد در ۲۶۶روز آینده یا آمادگی جهت تولد نوزاد است. در هفته اول بارداری تغییرات محسوس در بدن شما قابل درک نیست و بارداری شما از هفته سوم و چهارم بارداری یعنی زمانی که پریود عقب می افتد آشکار میشود.

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

زمانی که لقاح انجام میشود یعنی اسپرم و تخمک باهم برخورد میکنند، سلول تخم شروع به تقسیم شدن میکند.در هفته اول، جنین بلاستوسیت نامیده میشود. قسمت خارجی بلاستوسیت جفت را تشکیل میدهد و قسمت داخلی آن به رویان تبدیل میشود که این اتفاق در هفته دوم بارداری رخ میدهد.

نحوه محاسبه سن بارداری:

سن بارداری از اولین روز آخرین پریود شما نه از روزی که  لقاح انجام شده، محاسبه میشود. زیرا سیکل قاعدگی از اولین روز خونریزی محاسبه میشود.

  • اگر بارداری شما از نوع IVF ، سن بارداری شما با اضافه کردن ۱۴ روز به روز انتقال جنین محاسبه میشود.
  • اگر خانمی سیکل قاعدگی منظم دارد، لقاح تخم و رشد جنین ۱۱ تا ۲۱ روز بعد از اولین روز از آخرین پریود شما محاسبه میشود.
  • اگر شما سیکل قاعدگی نامنظم دارید و اولین روز از آخرین پریود خود را فراموش کرده اید، مشخص کردن سن دقیق بارداری مشکل خواهد بود. در نهایت پزشک از روی سونوگرافی و بزرگ و کوچک بودن جنین سن بارداری شما را تخمین می زند.

زمانی که تخمک آزاد میشود، فولیکول های باقیمانده به جسم زرد تبدیل میشوند که دارای ساختار اندوکرینی است و ترشح پروژسترون را افزایش میدهد.  این کار باعث میشود دیواره رحم برای عمل لانه گزینی در صورت وجود داشتن تخم آماده شود. از زمان شروع تخمک گذاری، تخمک تنها ۲۴ ساعت طول عمر دارد تا عمل لقاح را انجام دهد. تخمک بسمت لوله فالوپ حرکت میکند تا با اسپرم ملاقات کند. در صورت لقاح، سول تخم در دیواره رحم قرار میگیرد. دو هفته بعد از تخمک گذاری، جسم زرد در صورت عدم لقاح شروع به پایین آوردن دو هورمون استروژن و پروژسترون میکنند و دیواره رحم فرو میریزه و خونریزی ماهانه اتفاق می افتد.

توصیه ها در هفته اول بارداری

* اگر تصمیم به باردار شدن گرفته اید، لازم است که قبل از هر چیز در مورد آن به خوبی مطالعه کنید. سعی کنید حداقل یک یا دو کتاب خوب در رابطه با بارداری در هفته اول بارداری خریداری کرده یا از دوستان خود قرض بگیرید و آنها را کاملاً مطالعه کنید.
* بارداری به عنوان یک روند طبیعی همراه با روحی و جسمی و عدم آگاهی آنها با مشکلات احتمالی منجر به بروز صدماتی گاهی آثارش مادر را حتی سالها پس از زایمان دچار ناراحتی یا باعث بروز مشکلات در دوران پیری میگردد.

علائم طبیعی در هفته اول بارداری

۱. ترشحات لزج و چسبنده: در هفته اول بارداری بدن شما خود را برای تخمک گذاری آماده کرده و ممکن است ترشحات شفاف، لیز و چسبنده داشته باشید نگران نباشید.ولی اگر ترشحاتی غیر از این باشد یعنی ترشحات بدبو و کدر باشند نشانه عفونت است که برای درمان هرچه سریعتر به پزشک یا مامای خود مراجعه نمایید چرا که از نظر علمی اثبات شده بعضی عفونت ها ممکن است موجب سقط ۳ ماهه اول شود.

۲. افزایش دمای بدن: یکی از نشانه‌هایی که شما را به زمان نزدیک شدن به تخمک‌گذاری هدایت می‌کند افزایش دمای بدن است. پس نگران سرما خوردگی یا مریضی دیگری نباشید مگر آنکه تب شما بالاتر از۳۹ درجه باشد.

۳. درد در ناحیه شکمی: اگر دچار درد ملایم تا تیر کشیدن ناگهانی شدید احتمال این میرود که دچار درد میانی در سیکل خود شده اید که نشان دهنده تخمک گذاری یا آزادشدن تخم از تخمدان میباشد پس نگران نباشید.

رژیم غذایی در هفته اول بارداری

مراقبت از سلامتی در طول بارداری بسیار مهم است. در هفته اول بارداری احتمالا حالت تهوع و از دست دادن اشتها را تجربه می کنید. سعی کنید آب و سایر نوشیدنی ها را زیاد بخورید تا بدن کم آب نشود. همچنین میان وعده زیاد بخورید.

هنگامی که حالت تهوع متوقف شد و احساس بهتری دارید غذا بخورید. میوه و سبزی تازه و غذاهایی مانند برنج، نان، پاستا، سیب زمینی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، مرغ و سویا بخورید. سعی کنید محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر در رژیم غذایی خود داشته باشید. زیرا کلسیم برای جنین و مادر لازم است.

روزانه باید ۶۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنید تا احتمال نقص تولد مغز و نخاع به حداقل برسد. می توانید فولیک اسید را از طریق سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک و آجیل و جو دریافت کنید. از مصرف الکل و غذاهای نامناسب نیز خودداری کنید.

هشدارها در هفته اول بارداری

۱. سیگار و الکل را کنار بگذارید. مصرف این دو ماده ارزش آسیب رساندن به فرزندتان، نقض‌های مادرزادی، مشکلات کم‌ وزنی کودک و. . . را ندارد.

۲. حتماً حواستان به داروهایی که مصرف می‌کنید باشد. داروها روی جنین تأثیر می‌گذارد. فکر نکنید فقط داروهای شیمیایی برای بارداری مضر است حتی داروهای گیاهی هم می‌تواند مشکلات جدی برای شما در دوران بارداری ایجاد کند از خوردن داروهای گیاهی بدون مشورت با متخصصان جداً خودداری کنید.

۳. بی نظمی قاعدگی: بی نظمی قاعدگی میتواند به صورت بلند یا کوتاه شدن دوره خونریزی در زمانی که انتظار نمیرود باشد و چون این مسائل حاملگی را تحت تاثیر قرار میدهد باید به ماما یا پزشک خود مراجعه کنید.

۴. از این به بعد باید خواب کافی داشته باشید. ۸ ساعت در روز بخوابید. اگر در خوابیدن مشکل دارید حتماً در این باره با پزشک صحبت کنید.

آمادگی پدر و مادر برای بارداری:

– سعی کنید خود را از نظر جسمی و روحی برای بارداری آماده کنید. اجازه دهید این تجربه خاطره ای زیبا شود و ترسناک نباشد.

– دو ماه پیش از اقدام برای بارداری، قرص های ضد بارداری را متوقف کنید. در این حالت عملکرد طبیعی پریودی خود را متوجه می شوید. قرص های ضد بارداری باعث تغییر ترشحات هورمونی می شوند. بنابراین باید به هورمون ها اجازه بدهید پیش از باردار شدن به حالت طبیعی خود برگردند.اگر قرص ضد بارداری مصرف می کنید، بین قطع قرص و تلاش برای بارداری وقفه ایجاد کنید. قرص های ضد بارداری باعث تغییرات هورمونی می شوند و برای برگشت هورمون ها به حالت قبلی زمان نیاز است.

– می توانید پس از قطع قرص های ضد بارداری باردار شوید اما پیش از آن از نرمال بودن بدن خود مطمئن شوید. مصرف قرص ضد بارداری برای جلوگیری از تخمک گذاری است بنابراین هنگامی که قرص را نمی خورید، بدن شروع به استراحت می کند و هورمون ها دوباره شروع به کار می کنند. در این حالت تخمک گذاری دوباره شروع می شود. می توانید برای مصرف قرص های ضد بارداری با پزشک مشورت کنید.

– سعی کنید بارداری را حدس نزنید زیرا ناامیدی باعث می شود به شما و همسرتان آسیب وارد شود. برای آزمایش بارداری بهتر است کیت های آزمایش بارداری خریداری کنید. تنها کاری که باید انجام دهید استفاده از ادرار و پیروی از دستورالعمل نوشته شده بر روی کیت است. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، می توانید به پزشک مراجعه کنید و تاییدیه بگیرید.

– مراقبت های پیش از بارداری بسیار مهم است و احتمال بارداری و تولد فرزندی سالم را افزایش می دهد. سعی کنید سه ماه پیش از باردار شدن مراقبت ها را شروع کنید. سلامتی همسر شما نیز برای باردار شدن و بارداری سالم مهم است. بنابراین به سلامتی روحی و جسمی همسرتان نیز توجه کنید.

– پیش از باردار شدن با پزشک درباره سابقه خانوادگی خود و همسرتان در خصوص بیماری ها صحبت کنید زیرا ممکن است جنین از نظر ژنتیکی تحت تاثیر قرار بگیرد.

– درباره شک و تردیدها و نگرانی های خود در خصوص بارداری با پزشک صحبت کنید.

– دانستن این که باردار هستید احساساتی مانند هیجان، نگرانی، ترس، بیم و دلهره ایجاد می کند. شما به این نکته فکر می کنید که آیا مادری مسئولیت پذیر هستید و می توانید از فرزندتان به خوبی مراقبت کنید. گاهی خیلی به خود اطمینان ندارید و فکر می کنید نمی توانید وظایف خود را بخوبی انجام دهید.

– خبر بارداری واکنش های متفاوتی دارد. هفته چهلم بارداری زمانی سخت است اما سعی کنید مثبت باشید. تمام نگرانی، شک و ترس در هر فردی مختص خودش است.

– دانستن این که چه چیزی در انتظار شما است به شما کمک می کند از نظر روحی آماده شوید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. همسرتان را در بارداری با خود سهیم کنید به طوری که فکر نکند در مهم ترین اتفاق زندگی شما نادیده گرفته شده است. این کار به او کمک می کند وظیفه خود را به صورت درست انجام دهد و مانند شما به طور مساوی به وظایف خود عمل کند.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.