theme wordpress
تشریفات زندگی

نجات از افسردگی

نجات از افسردگیReviewed by آزادوار on Mar 18Rating: ۵.۰شاید امروزه همه فکر میکنند که افسردگی دارند، اگر هم واقعا افسرده نباشند افراد یاد گرفتند که خود را افسرده تصور کنند. شاید هم شرایط زندگی ها به گونه ای شده..

شاید امروزه همه فکر میکنند که افسردگی دارند، اگر هم واقعا افسرده نباشند افراد یاد گرفتند که خود را افسرده تصور کنند. شاید هم شرایط زندگی ها به گونه ای شده است که همه تحت فشار باشند و احساس یاس و ناامیدی میکنند. اما همه افسرده نیستند و هرکس که احساس خاصی داشت، افسرده بشمار نمی رود. پس برای اینکه ببینید افسردگی دارید یا نه مقاله زیر را بخوانید:

افسردگی

غم و اندوه، ناراحتی، از بین رفتن علاقه به فعالیت های روزانه علائم آشنایی برای همه ما است. اما اگر این علائم به صورت عمده بر زندگی ما تأثیر بگذارد، باعث افسردگی می شود. مطابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ۷.۶ درصد از افراد بالای ۱۲ سال در هر دوره ۲ هفته ای افسرده می شوند.  به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، افسردگی شایع ترین بیماری در سراسر جهان و علت اصلی ناتوانی است. آنها تخمین می زنند که ۳۵۰ میلیون نفر در سطح جهانی تحت تاثیر افسردگی قرار دارند.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال سلامت روانی است. این یک اختلال خلقی است که با خلق و خوی پایدار و احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه شناخته می شود. افسردگی یک مشکل مداوم است، نه یک مشکل گذرا – متوسط طول مدت افسردگی ۶-۸ ماه است.

واقعیت هایی در مورد افسردگی:

– به نظر می رسد افسردگی در زنان بیش از مردان شایع است.
– علائم عبارتند از عدم شادی و کاهش علاقه به چیزهایی که قبلا باعث شادی می شده است.
– حوادث زندگی، مانند جبران خسارت، تغییرات خلقی ایجاد می کند که معمولا با ویژگی های افسردگی متمایز است.
– علل افسردگی به طور کامل درک نشده اما به احتمال زیاد ترکیبی پیچیده از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی اجتماعی است.

انواع افسردگی را بشناسید

۱. افسردگی یکپارچه در مقابل دوقطبی

اگر ویژگی غالب خلق و خوی افسرده باشد، آن افسردگی یکپارچه نامیده می شود. با این حال، اگر افسردگی شامل جنون و افسردگی جدا شده توسط دوره های حالت طبیعی باشد، اختلال دوقطبی (جنون) نامیده می شود.
افسردگی یکپارچه می تواند شامل اضطراب و علائم دیگر باشد- اما هیچ بخش آن جنون وجود ندارد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد حدود ۴۰ درصد از کل زمان، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی افسرده هستند، بنابراین تشخیص این دو نوع افسردگی دشوار می شود.

۲. اختلال افسردگی عمده با ویژگی های روانی

این وضعیت افسردگی همراه با روان درمانی است. روانپریشی می تواند شامل تصورات – باورهای غلط و جدایی از واقعیت یا توهمات – حس کردن چیزهایی که وجود ندارد باشد.

۳. افسردگی پس از زایمان

زنان اغلب “افسردگی نوزاد” را با ورود نوزاد جدید تجربه می کنند، اما افسردگی پس از زایمان شدیدتر است.

۴. اختلال افسردگی عمده با الگوی فصلی

پیش از این اختلال عاطفی فصلی  (SAD) نامیده شده است، این وضعیت مربوط به کاهش نور روز در زمستان است – افسردگی در طول این فصل رخ می دهد اما برای بقیه سال و در پاسخ به نور درمانی تقویت می شود.
به نظر می رسد کشورهای با زمستان های طولانی یا شدید بیشتر تحت تاثیر این افسردگی قرار می گیرند.

چه چیزی به عنوان افسردگی طبقه بندی نمی شود؟

افسردگی با نوسانات خلق و خوی که مردم به عنوان بخشی از زندگی عادی تجربه می کنند متفاوت است. پاسخ های عاطفی موقت به چالش های زندگی روزمره باعث افسردگی نمی شوند. به این ترتیب، حتی احساس غم و اندوه ناشی از مرگ یکی از نزدیکان نیز افسردگی نیست؛ اگر طولانی مدت نشود. با این حال، افسردگی می تواند با داغدار بودن یا فقدان در ارتباط باشد- زمانی که افسردگی پس از از دست دادن فردی باشد، روانشناسان آن را “فقدان پیچیده” می نامند.

علت افسردگی چیست؟

علل افسردگی به طور کامل درک نمی شود و ممکن است به یک منبع منفرد محدود نشود. احتمال دارد افسردگی به دلیل ترکیبی از عوامل متعددی باشد که عبارتند از:

  • ژنتیک
  • بیولوژیکی – تغییر در انتقال دهنده های عصبی
  •  محیط
  •  روانشناسی و اجتماعی (روان شناختی)

 

برخی افراد بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند عوامل خطرناک عبارتند از:

 حوادث زندگی :

از جمله از دست دادن عزیز، طلاق، مسائل مربوط به کار، روابط با دوستان و خانواده، مشکلات مالی، نگرانی های پزشکی یا استرس حاد.

 شخصیتی:

کسانی که با استراتژی هایی با کمترین موفقیت مواجه شده اند و یا آسیب هایی در زندگی گذشته خود داشته اند.

عوامل ژنتیکی:

افسردگی در بستگان درجه اول باعث افزایش خطر می شود.

ترومای کودکی:

برخی از داروهای تجویزی – از جمله کورتیکواستروئیدها، برخی از بتا بلوکرها، اینترفرون و سایر داروهای تجویزی.  سوء استفاده از مخدرهای تفریحی (شامل الکل و آمفتامین) – می تواند موجب افسردگی شود. بین مصرف مواد مخدر و افسردگی رابطه قوی وجود دارد.

آسیب دیدگی سر در گذشته:

افرادی که قبلا افسردگی داشته اند، در معرض خطر بالاتری هستند.  سندرم درد مزمن و سایر بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریوی و بیماری های قلبی عروقی.

علائم افسردگی

علائم شامل کاهش علاقه به فعالیت های لذت بخش و خلق و خوی نامناسب است. علائم افسردگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت افسردگی
  •  کاهش علاقه یا لذت بردن از فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بود، از دست دادن میل جنسی
  • کاهش وزن غير عمدی (بدون رژيم غذايی) يا کاهش اشتها
  • بی خوابی (خواب دشوار) یا بیش از حد خوابیدن
  •  تحریک روانشناختی (به عنوان مثال، بیقراری، قدم زدن به بالا و پایین)، یا عقب ماندگی روانی (حرکات آرام و آرام حرف زدن)
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • احساس بی ارزش یا گناه
  • بدتر شدن توانایی فکر کردن، تمرکز کردن یا تصمیم گیری
  • افکاری در خصوص مرگ یا خودکشی، یا تلاش برای خودکشی

تفاوت افسردگی با غم و اندوه:

مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن کار یا پایان یافتن یک رابطه، تجربیات سختی برای یک فرد است. احساس غم و اندوه در پاسخ به چنین شرایطی، طبیعی است. این تجربیات افسردگی نامیده می شود. اما غمگین بودن مشابه افسردگی نیست. غم و اندوه برای هر فرد طبیعی و به شکلی منحصر به فرد است. آنها به شکل های مختلفی متفاوت هستند:

  •  غم و اندوه اغلب با خاطرات مثبت از فرد فوت کرده همراه است. در افسردگی عمده، خلق و خو و یا علاقه (لذت) به مدت بیشتر از دو هفته کاهش می یابد.
  •  به طور خلاصه عزت نفس معمولا حفظ می شود. در افسردگی عمده، احساس بی ارزش بودن و خودخواهی، شایع است.

 برای برخی افراد، مرگ یکی از عزیزان می تواند باعث افسردگی شدید شود. از دست دادن شغل یا قربانی یک حمله فیزیکی یا یک فاجعه بزرگ بودن می تواند منجر به افسردگی برای برخی افراد شود. هنگامی که غم و اندوه و افسردگی با هم همراه باشند، غم و اندوه شدید تر و طولانی تر از غم بدون افسردگی می شود. با وجود همپوشانی بین غم و افسردگی، این دو احساس متفاوت هستند. تمایز میان آنها می تواند به کمک  گرفتن و یا درمان منجر شود.

عوامل خطرناک ضد افسردگی چیست؟

هر کسی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کند، عوارض جانبی را تجربه می کند، اما افراد خاصی در معرض خطر بیشتری هستند:

افراد بالای ۶۵ سال. مطالعات نشان می دهد داروهای SSRI خطر افتادن، شکستگی ها و از دست دادن استخوان را در افراد مسن افزایش می دهند.
زنان حامله. استفاده از SSRI ها در اواخر بارداری ممکن است منجر به علائمی مانند لرزش، بی حسی، مشکلات تنفسی خفیف و گریه ضعیف ختم شود.
نوجوانان و جوانان. اداره غذا و داروی ایالات متحده همه داروهای افسردگی که حاوی برچسب هشدار دهنده در مورد افزایش خطر ابتلا به خودکشی در کودکان و نوجوانان هستند را مشخص کرده است.
افرادی که ممکن است اختلال دوقطبی داشته باشند. داروهای ضد افسردگی می تواند باعث اختلال دوقطبی یا بدتر شدن حالت جنون شود؛ درمان های دیگر برای کسانی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند وجود دارد.

آزمایشات و تشخیص افسردگی با چه کسی است؟

–  تشخیص با مشاوره با متخصص سلامت روان آغاز می شود. تشخیص افسردگی با مشاوره با پزشک یا متخصص روانشناسی آغاز می شود. مهم است که از یک متخصص برای رفع علل مختلف افسردگی، تشخیص دقیق و اطمینان از شرایط و درمان موثر کمک بگیرید. پزشک سوالاتی در خصوص گذشته شما و بیماری ها و شرایط پزشکی شما می پرسد بنابراین همراه داشتن پرونده پزشکی به شما کمک می کند.

– برخی از پرسشنامه ها به پزشکان کمک می کنند تا شدت افسردگی را ارزیابی کنند. برای مثال، مقیاس درجه افسردگی همیلتون دارای ۲۱ سؤال است، و نمرات حاصل از آن مشخص کننده شدت شرایط است. مقیاس همیلتون یکی از ابزارهای ارزیابی رایج در جهان برای درجه افسردگی بالینی است.

درمان افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی قابل درمان است. سه عامل برای مدیریت افسردگی وجود دارد:

  •  پشتیبانی – از بحث در مورد راه حل های عملی و ایجاد تنش تا آموزش اعضای خانواده.
  •  روان درمانی – گفتار درمانی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)
  •  درمان دارویی – داروهای ضد افسردگی.

نقش روان درمانی (CBT) در افسردگی :

– درمان های روانشناختی یا صحبت کردن برای افسردگی شامل درمان شناختی – رفتاری، روان درمانی بین فردی و درمان مشکل است. در موارد خفیف افسردگی، روان درمانی اولین گزینه برای درمان است. در موارد متوسط و شدید، آنها می توانند در کنار سایر درمان ها مورد استفاده قرار گیرند.

– درمان CBT و بین فردی دو نوع اصلی از روان درمانی است که در افسردگی استفاده می شود. CBT در جلسات فردی با درمانگر، چهره به چهره، در گروه ها و یا از طریق تلفن انجام می شود. برخی مطالعات اخیر نشان می دهد CBT از طریق کامپیوتر نیز موثر می باشد.

درمان بین فردی به بیماران کمک می کند تا مشکلات عاطفی را که روابط و ارتباطات را تحت تاثیر قرار می دهند، شناسایی کند و این امر به نوبه خود بر خلق و خوی تاثیر می گذارد و می تواند تغییر کند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که پزشک تجویز می کند. دارو برای افسردگی متوسط تا شدید استفاده می شود اما برای کودکان توصیه نمی شود و تنها با احتیاط برای نوجوانان تجویز می شود.

برخی از مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی با افسردگی مرتبط هستند، به ویژه سروتونین (ser-o-TOE-nin)، نوراپی نفرین  (nor-ep-ih-NEF-rin) و دوپامین(DOE-buffmeen) . اکثر داروهای ضد افسردگی با تأثیر بر این انتقال دهنده های عصبی باعث کاهش افسردگی می شوند. هر نوع (کلاس) از داروهای ضد افسردگی، به روش های مختلفی این انتقال دهنده های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند. بسیاری از داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی در دسترس هستند. در مورد عوارض جانبی عمده افسردگی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

داروهای استفاده شده در درمان افسردگی عبارتند از:

مهارکننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs)

مهارکننده های بازجذب سروتونین  .(SSRI) پزشکان اغلب با تجویز SSRI شروع می کنند. این داروها ایمن تر هستند و به طور کلی عوارض جانبی کمتری را نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی ایجاد می کنند. SSRIs شامل :

  • فلوکستین Prozac
  • Selfemra
  • پاروکستین Paxil
  • Pexeva
  • سرترالین Zoloft
  • سیتالوپرام Celexa
  •  اسکلیتوپام Lexapro

 مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI. (MAOI ها مانند ترانیلسیپرومین Parnate، فنلزین Nardil  و ایزوکاربوکازید Marplan  ممکن است زمانی که سایر داروها کار نکند تجویز شد زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. با استفاده از MAOI، یک رژیم سختگیرانه تجویز می شود زیرا با مواد غذایی مانند پنیر های خاص، ترشی و شراب و بعضی از داروها، از جمله قرص های کنترل بارداری، ضد انعقاد و مکمل های گیاهی خاص تداخل دارد. Selegiline (Emsam)، یک قرص MAOI جدیدتر است که روی پوست شما به عنوان یک پچ قرار میگیرد و ممکن است عوارض جانبی کمتری از سایر MAOI ها ایجاد کند. این داروها نمی توانند با SSRI ترکیب شوند.

 داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مثل:

  • imipramine )Tofranil)
  • نورتریپتیلین Pamelor
  • آمیتریپتیلین
  • دوکسپین
  • تریمپارامین (سورمونیت)
  • desipramine  (نورپرمین)
  •  پروپریپتیلین (ویواکتیل)

دارای عوارض جانبی بیشتری نسبت به داروهای ضد افسردگی جدید هستند. بنابراین ضد افسردگی های سه حلقه ای به طور کلی تجویز نمی شوند مگر اینکه اولین SSRI  را بدون پیشرفت تجربه کنید.

داروهای ضد افسردگی غیر معمول

داروهای ضد افسردگی غیر معمول. این داروها به هیچ یک از انواع افسردگی ها تعلق نمی گیرد. آنها شامل ترازودون (اولپتو)، میرتازاپینRemeron  و وری توسین Brintellix  هستند. هر دوی این ها sedating هستند و معمولا در شب مصرف می شوند. تصور می شود یک داروی جدیدتر به نام ویلآزادون Viibryd خطر کمتری از عوارض جانبی جنسی داشته باشد.

مهارکننده های بازدارنده انتخابی سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)

بازدارنده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین .(SNRIs) نمونه هایی از داروهای SNRI عبارتند از:

  • دالوکسیتین (سیمبلتا)
  • ونلافاکسین Effexor XR
  • دوزونلافاکسین Pristiq
  • Khedezla
  •  لووومیلن سایپران (فتزیما)

• بازدارنده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین(SNRIs) . نمونه هایی از داروهای SNRI عبارتند از:

  • دالوکسیتین (سیمبلتا)
  • ونلافاکسین (Effexor XR)
  • دوزونلافاکسین (Pristiq)
  • Khedezla
  •   لووومیلن سایپران (فتزیما)

• مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین و دوپامینNDRIs

این یکی از معدود داروهای ضد افسردگی است که اغلب با عوارض جانبی جنسی مرتبط نیست.

  • بوپروپیون
  • Wellbutrin
  • Aplenzin
  • Forfivo XL

داروهای دیگر

سایر داروها ممکن است به داروهای ضد افسردگی اضافه شوند تا اثرات ضد افسردگی را افزایش دهند. پزشک شما ممکن است ترکیبی از دو ضد افسردگی یا داروهایی مانند تثبیت کننده های خلق و یا داروهای ضدافسردگی داشته باشد. داروهای ضد اضطراب و تحریک کننده نیز ممکن است برای استفاده کوتاه مدت اضافه شوند.

– هر کلاس از داروهای ضد افسردگی بر روی یک انتقال دهنده عصبی متفاوت عمل می کند. داروها باید بعد از اینکه علائم بهبود دیده شود، ادامه یابد تا از عود بیماری جلوگیری شود.

– یک هشدار از اداره غذا و داروی آمریکا(FDA)  می گوید: “داروهای ضد افسردگی ممکن است در چند ماه اول درمان برخی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، افکار خودکشی را افزایش دهند.”

– هر گونه نگرانی باید همیشه با یک پزشک مطرح شود – از جمله قصد متوقف کردن استفاده از داروهای ضد افسردگی.
افسردگی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیاز به مراقبت دارد. فهمیدن این که یک فرد افسرده است یا به شدت ناراحت است از روی علائم آن و شدت آن تعیین می شود. درمان افسردگی از فردی تا فرد دیگر متفاوت است اما برخی روش ها بیشتر کارساز است. با درمان درست، علائم افسردگی کاهش می یابد و تاثیر آن بر زندگی روزمره کم می شود.

راه های نجات از افسردگی را بشناسید:

 تشخیص افسردگی

۱. برای دو هفته رفتار خود را زیرنظر داشته باشید.

 

  • اگر احساس افسردگی دارید مانند احساس ناراحتی، از دست دادن علاقه و تمایل به چیزهایی که قبلا موردعلاقه شما بودند افسرده شده اید. این علائم حداقل دو هفته باید طول بکشد یا بیشتر روز به طول بینجامد:
  • این علائم ممکن است دو هفته یا بیشتر متوقف شوند و دوباره دیده شوند. این حالت تغییرات زیادی بر روحیه ایجاد می کند. ممکن است دیگر به مدرسه نروید و یا سرکار نروید. همچنین ممکن است علاقتان را به سرگرمی ها و فعالیت های قبلی مثل ورزش، کارهای هنری و دیدن دوستانتان از دست بدهید.
  • اگر اتفاق ناراحت کننده ای مانند مرگ یکی از اعضای خانواده اتفاق افتاده باشد، ممکن است علائم افسردگی را مشاهده کنید. با پزشک صحبت کنید و ببینید علائم نشان داده شده علائم افسردگی است یا خیر.

۲. به علائم دیگر افسردگی توجه کنید.

فرد افسرده علائم دیگری نیز نشان می دهد. به لیست دو هفته قبل خود نگاه کنید و ببینید اگر بیشتر از سه علامت افسردگی را دارید احتمالا افسرده هستید. علائم شامل:

  • از دست دادن اشتها و لاغر شدن
  • به هم ریختن زمان خواب
  • خستگی و از دست دادن انرژی
  • افزایش خشونت یا کاهش فعالیت
  • احساس گناه کردن
  • تمرکز ضعیف
  • فکر به مرگ، تلاش برای خودکشی و نقشه کشیدن برای آن

۳. اگر فکر خودکشی به سرتان می زند حتما نیاز به کمک دارید.

اگر شما یا کسی که می شناسید فکر خودکشی دارد، حتما با اورژانس تماس بگیرید. بدون کمک یک متخصص این افکار را رها نکنید.

۴. تفاوت بین افسردگی و ناراحتی شدید.

  • ناراحتی در اثر تغییرات ایجاد شده در زندگی، استرس و تغییر آب و هوا اتفاق می افتد. روش تشخیص تفاوت از شدت و مدت علائم مشخص می شود. اگر علائم افسردگی دو هفته یا بیشتر طول بکشد افسرده هستید.
  • یک اتفاق بزرگ مانند از دست دادن یکی از نزدیکان علائم افسردگی را به همراه دارد. افراد افسرده فعالیت های معمولی روزانه را نمی توانند انجام دهند و سخت است.

۵. فعالیت هایی که در هفته های اخیر انجام دادی بنویسید.

  • از فعالیت های روزانه خود لیست برداری کنید. اگر الگویی در آن وجود دارد در نظر بگیرید. اگر در فعالیت های روزانه که با شادی انجام می دادید کاهشی اتفاق می افتد توجه کنید.
  • به لیست توجه کنید اگر فعالیتی که نشانه رفتار خطرناک است به آن توجه کنید. افراد افسرده رفتار خطرناکی نشان می دهند و به عواقب آن دقت نمی کنند و به تاثیر رفتارشان بر زندگی اطرافیان نیز توجه نمی کنند.

۶. اگر افسرده هستید کامل کردن لیست کار دشواری است.

  • سعی کنید از دیگران کمک بگیرید.
  • از دیگران درباره تغییر رفتار خود بپرسید. از افرادی که شما را می شناسند مانند دوستان یا اعضای خانواده درباره تغییر رفتار خود بپرسید.
  • دیگران به تغییر رفتار شما مانند دشوار بودن فعالیت های ساده مانند حمام کردن دقت می کنند.

۷. از پزشک بپرسید آیا مشکلات فیزیکی مربوط به افسردگی است یا خیر.

برخی بیماری ها با علائم افسردگی همراه هستند مانند بیماری های مربوط به تیروئید یا بیماری هایی که بر سیستم هورمونی تاثیر می گذارند. با پزشک خود در این باره صحبت کنید.
برخی شرایط پزشکی مانند بیماری های مزمن می تواند منجر به علائم افسردگی شود. در این شرایط مشاوره با یک فرد متخصص به شما کمک می کند منشا علائم را دریابید.

روش دوم در درمان افسردگی:

 از یک متخصص در زمینه افسردگی کمک بگیرید

۱. یک روانشناس انتخاب کنید.

متخصص های متفاوتی با مهارت های مختلف وجود دارند که به شما کمک می کنند. می توانید یکی از این متخصصان را ملاقات کنید.

مشاور: مشارو به شما کمک می کند بر دوره سختی که در زندگی با آن روبرو هستید غلبه کنید. این نوع درمان می تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد و در بیشتر موارد هدف گرا است. مشاور از شما سوالاتی می پرسد و به حرف های شما گوش می دهد. مشاور به شما کمک می کند ایده ها و جملات خاصی را تحلیل کنید. آن ها به شما کمک می کنند احساسات و مشکلات محیطی خود را عنوان کنید و دلیل اصلی افسردگی مشخص شود.

روانشناس بالینی: در این روش آزمایشاتی برای تشخیص انجام می شود و بیماری های رفتاری و روحی مطالعه می شود.

روانپزشک: در این روش از دارو برای درمان استفاده می شود. همچنین آزمایشات و مشاوره نیز انجام می شود.

۲- به پزشک مراجعه کنید.

برای پیدا کردن پزشکی بهتر با  دیگران مشورت کنید. برخی سازمان های روانشناسی نیز اعضای خود را برای مشاوره معرفی می کنند.

۳- یک درمانگر مناسب پیدا کنید.

  • کسی را پیدا کنید که به شما آرامش بدهد. یک مشاوره نادرست باعث می شود افسردگی شما ادامه یابد و بدتر شود. به یاد داشته باشید تمام روانشناسان یکسان نیستند. کسی را پیدا کنید که مناسب حال شما باشد.
  • مشاور شما را تشویق می کند حرف بزنید و به حرف های شما گوش می دهد. در ابتدا شروع درد و دل کردن سخت است اما در برخی افراد قطع کردن صحبت سخت تر است.

۴- از تحصیلات مشاور خود مطمئن شوید.

باید مشاور روانشناسی تحصیلات لازم را داشته باشد. معمولا وب سایت های مربوط به روانشناسی اطلاعات کافی در خصوص انتخاب روانشناس، طریقه انتخاب و مدارک موردنیاز آن ها را به شما می دهد.

۵- درباره بیمه خود مطمئن شوید.

اگرچه بیماری های روحی نیز مانند بیماری های فیزیکی تحت بیمه قرار می گیرند اما نوع بیمه شما نیز بر نوع درمان تاثیر می گذارد. با شرکت بیمه خود صحبت کنید و مطمئن شوید هزینه های درمانی در اختیار شما قرار می گیرد. بنابراین می توانید پزشکی که تحت پوشش بیمه است را ملاقات کنید.

۶- از مشاور خود درباره انواع درمان ها بپرسید.

سه نوع اصلی درمان بیشترین سود را برای بیمار دارد. رفتار درمانی، درمان شخصی و روانشناسی رفتاری. مشاور بهترین درمان را برای شما مشخص می کند.

رفتار درمانی: هدف از این درمان تغییر باورها و نظرات اصلی می باشد که باعث بروز علائم افسردگی شده اند
درمان شخصی: این درمان بر تغییر زندگی، رفتار و مهارت های اجتماعی و شخصی که باعث افسردگی شده اند مربوط می شود.
روانشناسی رفتاری: این درمان به انجام فعالیت های لذت بخش و کاهش فعالیت های آزاردهنده منجر می شود. این روش با استفاده از آموزش مهارت های اجتماعی، حل مشکلات و برنامه ریزی انجام می شود.

۷- صبور باشید.

تاثیر مشاوره کم است. باید چند ماه انتظار بکشید در جلسات مشاوره شرکت کنید تا تاثیر آن را ببینید. امید خود را از دست ندهید.

روش سوم: با مشاور خود درباره اثر قرص در افسردگی صحبت کنید

درمان افسردگی با دارو

۱. با مشاور خود درباره مصرف ضد افسردگی صحبت کنید.

قرص های ضدافسردگی بر سیستم عصبی مغز تاثیر می گذارند. این قرص ها براساس عصب هایی که تاثیر می گذارند دسته بندی می شوند.
قرص های رایج شامل تریکلیکس میباشد. می توانید نام قرص ها را از طریق سرچ آنلاین پیدا کنید. مشاور بهترین درمان را به شما پیشنهاد می دهد.
مشاور قرص های مختلفی به شما می دهد تا زمانی که یکی از آن ها اثر کند. تغییرات مختلف را بر حالات خود در روز بنویسید. قرص را تغییر دهید تا زمانی که تاثیر مثبت آن را ببینید و مشکل شما حل شود.

۲. از روانشناس درباره قرص های آنتی سیکوتیک بپرسید.

اگر قرص های ضدافسردگی به تنهایی موثر واقع نشدند، احتمالا روانشناس قرص های آنتی سیکوتیک نیز به شما می دهد. سه نوع از این قرص وجود دارد: آریپیپرازول، کواتیاپین و ریسپریدان. همچنین گاهی ترکیبی از دو قرص تجویز می شود. این درمان در حالتی استفاده می شود که قرص های افسردگی به تنهایی عمل نکنند.

۳. ملاقات با مشاور و روانپزشک به همراه مصرف قرص.

برای افزایش تاثیر درمان، هم زمان با مصرف قرص با مشاور نیز ملاقات داشته باشید.

۴. قرص ها را به صورت منظم مصرف کنید.

قرص های ضد افسردگی به آرامی اثر می کنند زیرا بر تعادل شیمیایی مغز تاثیر می گذارند و باعث بهبود می شوند. در واقع حدود سه ماه زمان لازم است تا قرص های افسردگی اثر کنند.

روش چهارم: نوشتن یک مقاله درباره افسردگی

افسردگی خود را به چالش بکشید

۱. الگوهایی که مطابق با حالتان است را بنویسید.

  • سعی کنید الگوی خواب، سلامتی، انرژی و حالات روحی خود را بنویسید. این مسئله به نگاهی عمیق تر به حالات شما کمک می کند.
  • افرادی هستند که نوشتن کتاب یا مجله را تدریس می کنند یا سایت هایی هستند که به شما کمک می کنند ساختارهای بهتری در نوشتن داشته باشید.

۲. هر روز بنویسید.

سعی کنید هر روز بنویسید حتی اگر چند دقیقه زمان دارید. بعضی روزها ساعت ها دوست دارید بنویسید اما بعضی روزا انرژی کمتری دارید. سعی کنید هر روز بنویسید.

۳. یک کاغذ و خودکار همیشه به همراه داشته باشید.

سعی کنید همیشه ابزاری که برای نوشتن استفاده می کنید به همراه داشته باشید. استفاده از لپ تاپ، موبایل یا تبلت نیز به شما کمک می کند هر زمانی که تمایل دارید بنویسید امکانات لازم را در اختیار داشته باشید.

۴. هر چیزی که دوست دارید بنویسید.

فقط بنویسید مهم نیست جملات شما الگوی خاصی داشته باشند یا خیر. نگران گرامر و املای کلمات نباشید. نگران نباشید بقیه راجع به شما چه فکر می کنند.

۵. اگر دوست دارید مطالب را با بقیه سهیم شوید برای آنها بخوانید.

می توانید مقاله را فقط برای خودتان نگهدارید. می توانید با افراد خانواده یا دوستانتان یا مشاور سهیم شوید شاید این کار به شما کمک کند. این کار به خود شما بستگی دارد.

روش پنجم: رژیم غذایی خود را تغییر دهید و اثر آن را در افسردگی ببینید.

اثر رژیم غذایی در افسردگی

۱- غذاهایی که باعث افسردگی شما می شوند را کنار بگذارید.

  • برخی غذاها مانند شکلات، گوشت فراوری شده، دسرهای شیرین، غذاهای سرخ شده، محصولات لبنی چرب باعث افزایش علائم افسردگی می شوند.
  • غذاهایی که باعث کاهش افسردگی می شوند بخورید. غذاهایی که علائم افسردگی را کاهش می دهند شامل میوه ها، سبزیجات و ماهی مصرف کنید. افزایش این موادغذایی ویتامین ها و موادمغذی بدن را افزایش می دهد و باعث افزایش سلامتی بدن می شود.

۲- رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید.

رژیم مدیترانه و افسردگی

  • این رژیم شامل مصرف موادغذایی حاوی سبزیجات، میوه ها، ماهی، روغن زیتون، آجیل و حبوبات می باشد.
  • این رژیم حاوی الکل نیست زیرا الکل یکی از عوامل ایجاد افسردگی است.

۳- مصرف اسیدهای چرب مانند امگا سه و فولات را افزایش دهید.

امگا3 و افسردگی

در حالی که هیچ مدرکی برای اثبات کاهش افسردگی با مصرف این موادغذایی وجود ندارد، اما مصرف این موادغذایی به همراه یکی از روش های درمان افسردگی موثر می باشد.

۴- تاثیر رژیم غذایی را بر حالات خود بررسی کنید.

  • دو ساعت بعد از مصرف هر ماده غذایی تاثیر آن را بر حالات روحی خود بررسی کنید. براساس نوع روحیه خود به غذایی که خورده اید فکر کنید.
  • نیازی نیست غذاهایی که می خورید را هر روز بنویسید ولی به تغییر حالات خود توجه کنید و غذاهایی که باعث افسردگی می شوند را کنار بگذارید.

روش ششم: افسردگی و تمرکز بر تناسب اندام

اثر ورزش کردن بر افسردگی

۱- با پزشک در ارتباط باشید یا یک مربی داشته باشید.

با پزشک صحبت کنید و براساس علایق خود، سایز خود و سابقه ورزشی بهترین روش ورزش را مشخص کنید. با پزشک یا مربی درباره ارزیابی تناسب اندام خود صحبت کنید.
همچنین پزشک یا مربی ورزشی که برای شما مناسب است را مشخص می کند و راه هایی که شما را تشویق به شروع ورزش می کند را نشان میدهند.

۲- یک رژیم مناسب ورزشی را شروع کنید.

ورزش به بهبود حالات روحی کمک میکند. ورزش به اندازه مصرف قرص موثر است. کارشناسان معتقدند ورزش به آزادسازی هورمون ها کمک می کند و باعث نظم در خواب و استراحت می شود.
قسمت مثبت ورزش برای افسردگی این است که برخی ورزش ها مانند دویدن هیچ هزینه ای ندارند.

۳- اهداف خود را مشخص کنید.

افسردگی

اهداف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آن ها تلاش کنید.

۴- اهداف خود را تعیین کنید.

در ابتدا ساده ترین هدف را در نظر بگیرید؛ رسیدن به آن به شما انگیزه می دهد و موفقیت را به زودی تجربه می کنید. همچنین باعث می شود اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشید. اگر در ابتدا سخت است هدفی بلند مدت قرار دهید و به آن عمل کنید اهداف کوتاه مدت در نظر بگیرید به عنوان مثال در ابتدا یک هفته روزی به مدت ده دقیقه بدوید سپس یک ماه و پس از آن یک سال. این هدف بندی به موفقیت شما کمک می کند.

۵- هر دفعه ورزش را قدمی رو به جلو برای بهبود خود در نظر بگیرید.

ورزش و افسردگی

هر دفعه که ورزش می کنید قدمی در جهت بهبود حال شما می باشد. حتی پنج دقیقه راه رفتن از ورزش نکردن بهتر است. هر دفعه ورزش راهی رو به جلو در جهت بهبود شما می باشد.
ورزش های قلبی عروقی انجام دهید. این گونه ورزش ها مانند شنا کردن، دویدن یا دوچرخه سواری ورزش هایی مناسب برای درمان افسردگی می باشند.

۶- با یکی از دوستانتان ورزش کنید.

ورزش و افسردگی

با یکی از دوستان یا اعضای خانواده راجع به ورزش کردن صحبت کنید. این افراد ممکن است مشوق شما برای ورزش کردن یا باشگاه رفتن باشند.

روش هفتم: روش های جایگزین در افسردگی

سایر روش های درمان افسردگی

۱- بیشتر در معرض نورخورشید باشید.

آفتاب و افسردگی

  • نور خورشید بر حالت روحی شما تاثیر مثبت دارد. به دلیل ویتامین د موجود در آن. لازم نیست وقتی بیرون هستید کار خاصی انجام دهید فقط روبه آفتاب بنشینید.
  • برخی مشاورین برای بیمارانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند و نور کمتری می بینند استفاده از لامپ های نور خورشید را تجویز می کنند. این لامپ ها تاثیر مشابه با رو به خورشید نشستن دارند.
  • در هنگام بیرون نشستن از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

۲- بیرون بروید.

ورزش و افسردگی

پیاده روی، باغبانی و فعالیت های خارج از منزل تاثیر مثبت دارد. برخی از این فعالیت ها به ورزش مربوط می شود اما نیازی به تمرکز بر روی ورزش نیست. در معرض هوای آزاد باشید و طبیعت به آرامش و راحتی فکر و ذهن و بدن شما کمک می کند.

۳- یک کار خلاقانه انجام دهید.

کاری خلاقانه انجام دهید مانند نوشتن، نقاشی کردن، رقصیدن یا فعالیت های

خلاقانه دیگر . این امور به جلوگیری و کاهش افسردگی کمک میکنند.

روش هشتم: مکمل ها و افسردگی

استفاده از مکمل گیاهی و درمان افسردگی

۱- از قرص های جان ورت استفاده کنید.

  • این قرص ها بر افسردگی اثر دارند. هرچند تاثیر آن ها از قرص های تلقینی کمتر است.
  • نکات ذکر شده بر روی پاکت قرص را در نظر بگیرید و بر اساس آن عمل کنید.

۲- مکمل های گیاهی را خریداری کنید.

  • مقدار خلوص و کیفیت این قرص از تولیدکننده تا مصرف کننده تغییر می کند بنابراین قرص را از مکان های معتبر تهیه کنید.
  • این قرص ها را  با قرص های دیگر مصرف نکنید. زیرا خطرناک است.
  • این قرص ها باعث می شود قرص های دیگر کم اثرتر شوند. اگر قرص دیگری مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۳- از مکمل های سام استفاده کنید.

  • مکمل های دیگر جایگزین مکمل سادنوسیل متیونیل می باشند. این مکمل ها مولکول های طبیعی هستند.
  • آماده سازی این مکمل ها متفاوت است و مواد سازنده آن ها از تولید کننده ای به تولید کننده دیگر فرق می کند.
  • توضیحات نوشته شده بر روی پاکت را بخوانید و مطابق با آن عمل کنید.

۴- از طب سوزنی استفاده کنید.

طب سوزنی

  • طب سوزنی روشی سنتی در چین است که با استفاده از داخل کردن سوزن در قسمت های مختلف بدن، نامتعادل بودن اندام ها و انرژی مسدود شده آزاد می شود.
  • با شرکت بیمه خود صحبت کنید و ببینید طب سوزنی تحت پوشش بیمه است یا خیر.
  • مطالعات نشان می دهد طب سوزنی می تواند افسردگی را از بین ببرد.

روش نهم: درمان افسردگی با استفاده از دستگاه

انواع روش های دستگاهی در درمان افسردگی

۱- درمان با الکتروشوک

  • این درمان در افسردگی های شدید تجویز می شود؛ هنگامی که فرد قصد خودکشی دارد، از جنون رنج می برد، یا جنون همراه با افسردگی دارد یا به سایر درمان ها جواب نداده است. درمان با بی حسی شروع می شود سپس شوک هایی به مغز وارد می شود.
  • این درمان بیشترین تاثیر را بر افسردگی دارد.
  • اما مشکلاتی نیز مانند تاثیر قلبی عروقی و تاثیر بر حافظه دارد.

۲- تحریک مغناطیس ترانس کرانیال

شوک الکتریکی در مغز

  • این درمان با استفاده از سیم های مغناطیسی در اطراف مغز برای تحریک آن انجام می شود. این درمان برای افسردگی های شدید که با قرص درمان نمی شوند استفاده می شود.
  • این درمان باید روزانه انجام شود و بیشتر افراد نمی توانند آن را تحمل کنند.

۳- تحریک اعصاب واگ

  • این روش درمان با استفاده از دستگاهی که اعصاب واگ را تحریک می کند انجام می شود. این درمان برای افرادی که با قرص درمان نشده اند استفاده می شود.
  • تاثیر این روش بر روی داده های مغز محدود است و عوارضی نیز مانند اختلال در کار سایر روش ها و دستگاه های درمانی دارد.

۴- تحریک اعماق مغز

تحریک مغز و افسردگی

  • این درمان نوعی درمانی تجربی است که توسط سازمان پزشکی تایید نشده است. این دستگاه قسمتی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را تحریک می کند.
  • اطلاعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری این روش وجود دارد. این روش هنگامی استفاده می شود که روش های دیگر به نتیجه نرسیده اند.
  • استفاده از روش نروفیدبک. این روش زمانی استفاده می شود که فرد افسرده الگوی خاصی در مغز نشان می دهد و برای آموزش مجدد مغز استفاده می شود. روش جدید نروفیدبک، استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی است.

این روش هزینه زیادی دارد و بیشتر شرکت های بیمه آن را نمی پذیرند.


داروهای ضد افسردگی و خطر خودکشی

خودکشی و افسردگی

– یک خطر وجود دارد که در بعضی افراد درمان ضد افسردگی موجب افزایش، و نه کاهش، افسردگی می شود. در واقع، اداره غذا و داروی ایالات متحده، همه داروهای افسردگی که دارای برچسب هشدار دهنده در مورد افزایش خطر ابتلا به خودکشی در کودکان و نوجوانان هستند را مشخص کرده است. خطر خودکشی در ماه اول تا ماه دوم زیاد است.

– هر کس که از داروهای ضد افسردگی استفاده کند، باید دقیقا به دنبال افکار و رفتارهای خودکشی باشد. اگر فرد برای اولین بار از داروهای افسردگی استفاده می کند باید بر او نظارت وجود داشته باشد. نشانه هایی که دارو باعث بدتر شدن بیماری می شود شامل اضطراب، بی خوابی، خصومت و تحریک شدید است، به ویژه اگر علائم ناگهان ظهور کنند یا به سرعت در حال زوال باشند. اگر نشانه های هشدار دهنده را در خود یا یک دوست می بینید، بلافاصله با پزشک یا درمانگر تماس بگیرید.

هشدارهای انتحاری ضد افسردگی

  •  افکار یا تلاش های خودکشی
  •  افسردگی جدید یا بدتر
  •  اضطراب
  •  تحریک پذیری
  •  احساس آشفتگی یا بی قرار بودن
  • خواب دشوار
  •  تجاوز و خشم
  •  اقدام در مورد ضربه های خطرناک
  •  بیش فعالی شدید
  • سایر تغییرات غیر معمول در رفتار

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.