theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

ماه اول بارداری

در اولین ماه از بارداری با علائم اولیه بارداری، چگونگی رشد جنین، نکات  خاص و ویژه و تغییرات بدن مادر در کل ماه اول بارداری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

baby check

کیت های آزمایش تست بارداری خانگی ۱۲تا ۱۵ روز بعد از نزدیکی بدون مراقبت نتیجه ای دقیق می دهند. آزمایش خون ۷ تا ۱۲ روز بعد از نزدیکی بدون مراقبت نتیجه دقیق می دهند. بنابراین زمانی که شما آزمایش انجام می دهید ۲ تا ۳ هفته از بارداری گذشته است.

در این جا علائم ماه اول بارداری ذکر شده است:

–    حالت تهوع

بیش از ۸۰% زنان در چند هفته اول بارداری  تا هفته بیستم بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند. حالت تهوعی که از ابتدای صبح شروع و در کل روز ادامه می یابد. در بیشتر موارد صبح احساس حالت تهوع دارید اما امکان دارد در مواقع دیگر نیز در روز این حس را تجربه کنید. برای برخی خانم ها این مسئله باعث افسردگی آن ها می شود. تهوع شدید بارداری یا HG نوعی حالت تهوع تهوع بارداریشدید است که از هر صد مادر یک نفر دچار آن می شود. خانم هایی که از این نوع تهوع رنج می برند دچار استفراغ شدید، کاهش وزن و اختلال الکترولیتی می شوند. نوشیدنی مخصوص حالت تهوع بارداری را هر صبح بخورید. تغییر رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند از پس آن برآیید.  در این مقاله مواد غذایی مفید برای تهوع بارداری مطرح شده است. سعی کنید موادغذایی مصرف کنید که پس از مصرف آن بالا نیاورید. غذاهای ترش مثل مرکبات و انبه بهترین انتخاب ها هستند. به یاد داشته باشید سر وقت غذا بخورید و مقدار کافی بخوابید. مصرف برخی ویتامین ها در تهوع بارداری مفید است.

نشانه های اولیه بارداری مشابه نشانه های پیش از عادت ماهیانه است. حساس شدن سینه ها یکی از این علائم است. سینه های شما سنگین و سفت می شود و گاهی حتی ورم می کنند. سوتین قدیمی شما دیگر به درد شما نمی خورد. بدن شما خود را برای بارداری آماده می کند و مقدار بیشتری هورمون پروژسترون و استروژن تولید می کند. این هورمون ها لایه ای چربی به سینه ها اضافه می کنند و جریان خون را در آن ها افزایش می دهند. این اتفاقات در خانم های مختلف با سرعت های متفاوتی پیش می رود در برخی خانم ها سریع اتفاق می افتد و در برخی آهسته تر و برخی خانم ها هیچ تغییری نمی کنند. برای کاهش درد ناشی از بزرگ شدن سینه ها در اثر بارداری، سوتین های بزرگ تر و بهتر خریداری کنید.

–    خستگی و ماه اول بارداری

خستگی یکی از علائم اولیه هفته  بارداری می باشد که به خاطر افزایش هورمون بروز می کند. ممکن است حالت تهوع و استفراغ باعث خستگی و درماندگی شما بشوند. این علامت تا سه ماهه دوم بارداری ادامه می یابد. برخی خانم ها در کل مدت بارداری این علامت را تجربه می کنند و در برخی موارد دلیل خستگی کمبود آهن می باشد.

تغییرات بدن در اولین ماه بارداری

بارداری معمولا در سه هفتگی تشخیص داده می شود. زمانی که اسپرم و تخمک ترکیب می شوند و جنین در رحم جوانه می زند. هورمون هایی که در این زمان آزاد می شوند به بدن اجازه نمی دهند با جنین مثل یک عامل خارجی متجاوز برخورد کند. در این زمان، بدن هورمون گنادوتروپین جفتی انسانیرا تولید می کند، هورمونی که بدن را برای ۹ ماه بارداری آماده می کند. پروژسترون برای جلوگیری از قاعدگی تولید می شود. علائم مربوط به بارداری مثل حالت تهوع، استفراغ، خستگی و … به خاطر آزاد شدن این هورمون ها می باشند. نه تنها سینه های شما سفت و حساس می شوند بلکه هاله اطراف نوک سینه نیز تیره تر می شود. ترشحات واژینال (مشابه ترشحاتی که پیش از قاعدگی دیده می شود) افزایش می یابد و گاهی در نزدیکی هفته سوم بارداری با خونریزی نیز همراه می شوند.

نگرانی های رایج در ماه اول بارداری

هیچگاه دو زن باردار شبیه به یکدیگر نیستند. برخی خانم ها علائم زیادی را تجربه می کنند و برخی هیچ علامتی نمی بیند. برای برخی خانم ها نیز ۹ ماه بارداری مشقت بارترین مرحله زندگی است. در این جا برخی نگرانی های دوره بارداری ذکر شده است:

–    الکل، سیگار و مواد مخدرسیگار در بارداری

شما می دانید مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در نه ماه بارداری مجاز نیست. اما اگر پیش از این که بفهمید باردار الکل مصرف کرده اید چه کار کنید؟ در بیشتر موارد بارداری بدون برنامه ریزی قبلی است. اگر پیش از آزمایش الکل مصرف کردید ایرادی ندارد. هیچ کس نمی داند چه مقدار الکل به جنین آسیب می رساند. به همین خاطر است که توصیه می شود در طول بارداری از مصرف الکل دوری کنید. همچنین سیگار کشیدن باعث می شود بدن شما در معرض قطران، نیکوتین، مونواکسید کربن و دیگر مواد شیمیایی خطرناک باشد. شما نباید سیگار بکشید و در معرض سیگار بودن نیز مضر است. این مسئله باعث افزایش احتمال سقط جنین در ماه های اول می شود. فرزندانی که در دوره بارداری در معرض سیگار بوده اند، دچار مشکل تنفسی می شوند مثل آسم یا قولنج. جایگزین هایی مثل چسب ها نیکوتین نیز مجاز نیستند. مواد مخدر نیز خطرناک هستند و باعث معیوب شدن فرزند یا سقط جنین می شوند.

–    موادغذایی که نباید مصرف کنید:

از لحظه ای که متوجه می شوید باردار هستید، اطرافیان با نصیحت ها و سوالات مختلف شما را کلافه می کنند. این نصیحت ها و راهکارها قدیمی هستند بنابراین به آن ها توجه نکنید. مثلا به زنان هندی گفته می شود از پاپایه و آناناس دوری کنند اما این میوه ها سرشار از مواد مغذی هستند و برای بارداری توصیه می شوند. اما پاپایا خام نباید مصرف شود زیرا حاوی لاتکس است ماده ای که باعث انقباض در رحم می شود. همچنین گوشت خام و سفت نیز نباید مصرف شود تا احتمال عفونت انگلی کاهش یابد. گوشت باید به خوبی پخته شود و هیچ اثری از خون بر روی آن نباشد. تخم مرغ خام حاوی باکتری سالمونلا است و ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.

–    خونریزی در ماه اول بارداری

در طول بارداری مقدار کمی خونریزی مشاهده می شود. اگر مقدار کمی خون توجه شما را جلب کرد (مشابه آن چه در ابتدای عادت ماهانه مشاهده می کنید)، خونسرد باشد زیرا امری طبیعی است. لکه بینی زمانی که فرزند شما به دیواره رحم می چسبد مشاهده می شود. به این امر خونریزی در اثر کاشت گفته می شود و در زمان هایی نزدیک دوران عادت ماهانه اتفاق می افتد. نزدیکی جنسی نیز باعث خونریزی می شود. هر دو این شرایط طبیعی هستند و جای نگرانی

نیست. اما شرایطی وجود دارد که نیاز به توجه زیاد و مراجعه به پزشک دارد. اگر خونریزی شدید بود با پزشک خود تماس بگیرید. در بعضی موارد خونریزی همراه با درد شدید در اطراف شکم است. با علت های مختلف درد شکم در بارداری آشنا شوید.

–    تب شدید در ماه اول بارداری

عفونت مجرای رحم به شکل تب همراه با لرزش بروز می کند. اگر دمای بدن شما بالاتر از ۳۸ درجه فارنهایت بود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

جنین در ماه اول بارداری

آیا می دانستید شما تا سه هفتگی اصلا باردار نیستید؟ هیچ کس نمی داند چه زمانی اسپرم با تخمک تماس پیدا می کند. اسپرم می تواند پیش از لقاح به مدت چند روز در بدن شما باشد. اما پزشک نیاز به یک روز مشخص دارد تا تقویم بارداری ۴۰ هفته ای شما را تنظیم کند بنابراین اولین روز آخرین عادت ماهانه به عنوان مرجع در نظر گرفته می شود. در واقع شما در هفته دوم بارداری نیستید. این زمانی است که تخمدان تخمک تولید می کند و تخمک از طریق لوله رحم برای انجام لقاح شروع به حرکت می کند. در هفته سوم بارداری اسپرم راه خود را به داخل تخمک باز کرده است. اسپرم و تخمک با یکدیگر سلول لقاح را تشکیل می دهند و آن را به سلول های دیگر تقسیم می کنند تا یک کیسه سلولی میکروسکوپی ساخته شود. در هفته چهارم بارداری این سلول ها به جنین تبدیل می شوند و خود را به دیواره رحم  ( عمل لانه گزینی) می چسبانند. قسمتی از این سلول ها جفت را تشکیل می دهند و بقیه رشد می کنند و نوزاد پسر یا دختر را تشکیل می دهند. گاهی قبل از سونوگرافی جنسیت جنین از ظاهر مادر مشخص میشود. در آخرین هفته فرزند شما به اندازه یک سر سنجاق است. (شکل جنین در ماه اول )

رژیم غذایی در ماه اول بارداریرژیم غذایی باروری

پزشک به شما پیشنهاد می کند غذاهای مناسب با کالری اضافه برای تغذیه جنین مصرف کنید. کالری اضافه از غذاهای سالم مانند سبزیجات برگ دار سبز، شیر، میوه، آجیل و ماهی به دست می آید. غذاهای حاوی آهن و غنی از پروتئین مثل جوانه ها، ماهی، میوه ها و گوشت در رژیم غذایی ضروری می باشد.  با کم خونی در بارداری، علائم و درمان آن آشنا شوید. اسید فولیک ماده مغذی دیگری است که باید در رژیم زن باردار وجود داشته باشد. غذاهایی مثل جگر و سبزیجات برگ دار غنی از فولیک اسید هستند. بهتر است در ماه اول در مورد مصرف زعفران در بارداری دقت کنید. مواد غذایی غنی از کلسیم در بارداری را بشناسید. در مورد مصرف آناناس در بارداری مطالعه کنید.

در ماه اول بارداری در ذهن شما چه می گذرد:

هفته های اول بارداری با آشفتگی و سردرگمی پیش می رود. ممکن است شما از این که باردار شده اید پشیمان باشید. اگر دچار یکی از این تصورات شدید نگران نباشید طبیعی است. زمان نیاز است تا شما مسئولیت یک موجود دیگر را بر عهده بگیرید. در این جا چیزهایی است که ممکن است شما را بیازارد:

زایمان چه زمانی اتفاق می افتد؟

این اولین سوالی است که پس از مثبت بودن نتیجه آزمایش بارداری ذهن شما را مشغول می کند. حدود ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته (هنگامی که اولین روز آخرین عادت ماهانه شما به عنوان مرجع باشد) طول می کشد تا فرزند شما متولد شود. این به پزشک کمک می کند سن جنین را محاسبه کنند.  شما خود نیز می توانید سن بارداری خود را تعیین کنید .بعدها اسکن فراصوتی زمان دقیق زایمان را مشخص می کند.

نگرانی شما در ماه اول بارداری

نگرانی درباره کودک و سلامتی یا درباره تغییراتی که در زندگی شما اتفاق می افتد امری طبیعی است. برخی خانم ها حتی افسرده می شوند. اگر شما دچار افسردگی شدید به یاد داشته باشید که تمام نگرانی ها را فراموش کنید. کارهایی که باعث آسودگی خاطر و بدنتان می شود انجام دهید. به آهنگ ها آرامش دهنده گوش دهید یا پیاده روی کنید. مهم تر از این سعی کنید بیخیال باشید. در اثر بارداری بدن شما تغییرات زیادی را تحمل می کند و در این زمان شما باید سعی کنید.

استرس و تنش به این تغییرات افزوده نشود.

نکاتی برای پدرها

پدرها مانند مادرها به بارداری عکس العمل نشان نمی دهند. برخی به راحتی آن را می پذیرند و برخی از این که محبت و مهر همسر خود را از دست بدهند می ترسند بنابراین زمان نیاز است که این خبر را هضم کنند. اگر شما یکی از این حالت ها را تجربه می کنید آرام باشید چون کاملا طبیعی است. در اینجا اموری ارائه شده است که در ماه اول باید انجام دهید:

کارهای اداری را انجام دهید:

بیمه سلامتی را بررسی کنید. بررسی کنید کدام بیمه بهتر شما را تحت پوشش قرار می دهد. چه اتفاقی می افتد زمانی که همسر شما کارش را ترک می کند؟ همه چیز را بررسی کنید تا از سردرگمی نجات پیدا کنید.درباره بارداری مطالعه کنید:

سعی کنید تمام بار و زحمت بارداری را بر دوش همسر خود قرار ندهید. درباره تغییرات فیزیکی و روحی که در طول بارداری بر روی همسرتان اتفاق می افتد مطالعه کنید. مراحل رشد جنین را در هفته های مختلف بررسی کنید و اگر همسر شما نیاز به مراقبت های پزشکی دارد با پزشکش صحبت کنید و سعی کنید به او کمک کنید.

سعی کنید با خصوصیات اخلاقی او کنار بیایید:

زنان باردار رژیم غذایی خاصی و ویارهای خاصی دارند مانند خاکستر سیگار و غذاهای پرنمک. تغییرات هورمونی و کمبود مواد مغذی باعث می شود غذاهای عجیبی بخواهند. همسر شما ممکن است ساعت ۲ صبح از خواب بیدار شود چون گرسنه است یا در طول روز تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد. او را با فراهم کردن چیزهایی که دوست دارد همراهی کنید.

لیست کارهایی که می توان انجام داد:

هفته های اول بارداری جنون آمیزترین هفته ها هستند و ممکن است شما زمان زیادی به فرزند خود فکر کنید. اما در کنار این هیجانات نکاتی وجود دارد که نباید فراموش کنید. در این جا لیست کارهایی است که نباید فراموش کنید: مکمل های روزانه را مصرف کنید

کلسیم، آهن، فولیک اسید و ویتامین هایی که مواد مغذی ضروری هستند به رشد جنینی سالم کمک می کنند. مقدار مصرف ویتامین های دوران بارداری را بشناسید.  مطمئن شوید تمام این مواد مغذی را دریافت می کنید.

درباره سیگنال های خطرناک در طول بارداری مطالعه کنید:

بسیار مهم است که درباره سیگنال های هشداردهنده که نباید در دوران بارداری نادیده بگیرید آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال اگر گرفتگی شدید عضلات در ناحیه شکم یا خونریزی داشتید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

ملاحظات پزشک در ماه اول بارداری:

پزشک درباره پرونده پزشکی شما سوال می پرسد، آزمایش خون و ادرار می گیرد، فشار خون شما را بررسی می کند، وزن و قد شما را اندازه گیری می کند و …. ممکن است پزشک زمان زایمان شما را براساس روز اول آخرین عادت  اهانه اعلام کند. اسکن فراصوتی در ماه های بعد انجام می شود و زمان زایمان را مشخص می کند.

سلامت بانوان

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.