theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

لوازم آرایشی غیرمجاز در دوران بارداری

تمام افراد می دانند که در دوران حاملگی باید از سیگار کشیدن دوری کنند ولی آیا در مورد به کار بردن محصولات زیبایی در این دوران نیز چیزی می دانید؟
هر ماده ای که ما به پوست خود می زنیم می تواند به بدن وارد شود و از راه جریان خون به طرف جنین دست پیدا کند. به همین خاطر در دوران بارداری باید در خصوص محصولات آرایشی که استفاده می کنیم، احتیاط لازم را به کار ببریم.

رنگ مورنگ مو در دوران بارداری
با این که پژوهش های گسترده ای در این حوزه که آیا رنگ مو برای جنین مضر است یا خیر، انجام نشده است ولی پزشکان توصیه می کنند که از رنگ کردن موها در این دوران اجتناب کنید.
آن ها بر این اعتقادند که فقط میزان کمی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو از طریق پوست جذب می شود که این میزان به قدری نیست که بتواند به جنین آسیب وارد کند. هایلایت هایی که با پوست سر تماسی نداشته باشند هم مضر نخواهند بود.
ولی در نتیجه توصیه ای که ما به زنان باردار می کنیم این است که در ۳ ماه نخست بارداری از محصولات زیبایی مو نظیر رنگ یا هایلایت… به کار نبرند چرا که در این دوران جنین بیش از هر زمان دیگری در حال شکل گرفتن می باشد.
چنان چه قصد دارید از رنگ مو مصرف کنید، از رنگ موهایی استفاده کنید که بدون آمونیاک می باشد، در غیر این صورت باعث حالت تهوع می شود. برای پیشگیری از التهاب پوستی هم در زمان رنگ کردن مو از ماسک صورت و دستکش به کار ببرید، در اتاقی که تصفیه هوا دارد این کار را انجام دهید و بعد از به اتمام رسیدن کار، به خوبی بدن تان را بشویید.

سفید کننده دندانسفیدی دندان در دوران بارداری
پراکسیدی که سفید کننده های دندان وجود دارد برای بزرگسالان ضرری ندارد ولی این ماده در دوران بارداری قادر است که به جنین آسیب وارد کند. به همین دلیل در زمان بارداری باید از سفیدکننده های دندان اجتناب کرد.
می توان خمیر دندان هایی که دارای سفید کننده دندان می باشند را جایگزین آن ها کرد. به غیر از آن به صورت مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به دندان پزشک تان مراجعه نمایید.

اسپری مو و لاک ناخن
بعضی از مواد زیبایی از جمله اسپری مو و لاک ناخن دارای فتالات می باشند که بر اساس پژوهش های انجام شده می توانند باعث نقص هایی در زمان تولد نوزاد شوند. به همین خاطر پیشنهاد می شود که از لاک های ناخنی که فاقد فتالات هستند استفاده کنید. می توانید از موس یا ژل هایی جای اسپری های مو استفاده کنید که خطری برای جنین نداشته باشد.

کرم های ضد آفتابکرم ضدآفتاب
پژوهش های زیادی در خصوص این که آیا برنزه شدن زن باردار برای جنین ضرر دارد یا خیر صورت نگرفته است ولی پزشکان در این خصوص توصیه هایی به زنان باردار کرده اند.
مصرف کرم های ضد آفتاب در دوران بارداری ضرورت دارد، به این ترتیب که هورمون های بارداری پوست را حساس تر از پیش کرده است و به تبع بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد.
به همین دلیل علاوه بر مصرف کرم های ضد آفتاب، زمان کمتری را زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید، به ویژه در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به صورت تان از کلاه های آفتابی نیز استفاده کنید.
کرم های ضد آفتاب دارای زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید می باشند و می توانند بهترین جایگزین در دوران بارداری تان باشند، به این ترتیب که مواد آن روی پوست تان می نشیند و از جذب اشعه های UV به بدن تان جلوگیری می کنند.

کرم های ضد جوش
به خاطر تغییرات هورمونی، احتمال دارد جوش و آکنه های بسیاری را در دوران بارداری روی پوست تان تجربه کنید ولی حواس تان باشد که برای برطرف کردن آن ها مجاز به مصرف هر دارویی نمی باشید. به طور مثال ایزوترتینوین، ترتینوئین و تتراسایکلین برای زن باردار ضر دارد و حتی امکان دارد منجر به نقص های هنگام تولد نوزاد گردد.
به جای آن ها می توان از داروهای موضعی دارای اسید آسازیک، اریترومایسین یا کلیندامایسین مصرف کرد. اسید گلیکولیک هم آسیبی به جنین نخواهد رساند.
برای برطرف کردن زودتر آکنه ها می توانید روزی دو مرتبه پوست صورت تان را با آب گرم و صابون شست و شو دهید ولی حواس تان باشد که پوست تان را محکم نمالید چون منجر به خراش شده و زخم های تان را تشدید می کند.

رژ لبرژلب در بارداری
برای این که رژ لب ها بیشتر بر روی لب ها دوام داشته باشند، در ترکیبات آن از سرب به کار می برند. در پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ انجام شده است، ثابت شد که ۶۱ درصد رژ لب ها دارای سرب می باشند و از آن جا که سرب میتواند منجر به آسیب مغزی، بیشتر شدن فشار خون و مشکلات کلیوی گردد، توصیه می شود که به ویژه در دوران بارداری از رژ لب های سرب دار مصرف نشود.

کرم های ضد چروک
بعضی از زنان باردار به نسبت از کرم های ضد چروک مصرف می کنند ولی باید پیش از مصرف، از مواد تشکیل دهنده آن مطمئن شوید. تعداد زیادی از کرم های ضد چروک دارای رتینول می باشند که منجر به نقصای هنگام تولد، سقط جنین یا رشد ناقص جنین می گردند.
به همین دلیل در صورتی که می خواهید در دوران بارداری از کرم های ضد چروک مصرف کنید، بهتر است که پیش از هر چیز آن را نزد پزشک تان ببرید و از ایمن بودن آن مطمئن شوید.

بوتاکس
شواهد قابل اطمینانی برای این که بوتاکس در دوران بارداری ضرر ندارد، به دست نیامده است ولی پزشکان انجام عمل های زیبایی نظیر بوتاکس را در دوران بارداری منع کرده اند. به همین خاطر پیشنهاد می شود که برای اطمینان بیشتر از سلامت جنین، تا متولد شدن نوزاد، این کار را به تعویق بیاندازید.

از من بپرس

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.