theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

تربیت دختر از دیدگاه اسلام

تربیت دختر از دیدگاه اسلامReviewed by تربیت دختر از دیدگاه اسلام on Oct 7Rating: ۴.۰در اسلام بارها به والدین سفارش شده که با دختران خود رفتاری درست داشته باشند و نحوه تربیت صحیح را بیاموزند. والدی که به دختران خود محبت کند،‌ زندگی پربرکت را تجربه می‌کند، اما وای بر پدر و مادری که اهمیت و ارزش این موجود لطیف را نشناسد.

دین اسلام به رشد و تربیت فرزندان بخصوص دختران اهمیت ویژه می‌دهد و برای جنس مونث جایگاهی ویژه قائل است. در اسلام بارها به والدین سفارش شده که با دختران خود رفتاری درست داشته باشند و نحوه تربیت صحیح را بیاموزند. والدی که به دختران خود محبت کند،‌ زندگی پربرکت را تجربه می‌کند، اما وای بر پدر و مادری که اهمیت و ارزش این موجود لطیف را نشناسد.

در این زمینه به نکاتی اشاره می‌کنیم:

تفاوت دختر و پسر:دختر و پسر

 در جوامع غربی اصرار بر این است که زن و مرد از شرایطی یکسان برخوردار باشند و مشابه هم عمل کنند. به همین دلیل، دخترها و پسرها از دوران کودکی به مدارس و کلاس‌های مختلط می‌روند و با هم با تعلیماتی یکسان رشد می‌کنند. این به هیچ وجه درست نیست. دختر و پسر از لحاظ جسمی و روحی تفاوت‌هایی اساسی با هم دارند و قرار دادن آنها در شرایطی مشابه به لطمه خوردن هر دوی آنها منجر می‌شود. والدین باید با هر کدام به نحوی درست رفتار کنند و به جنسیت آنها توجه داشته باشند. در این زمینه والد همجنس نقشی مهم ایفا می‌کند.

 

سن تکلیف:سن تکلیف

 سن تکلیف دختران در دین اسلام ۹ سالگی است. از یک سو هنوز کودکانگی در وجود اوست و از سوی دیگر برای ورود به مرحله دیگر آمادگی پیدا کرده است. مادران وظیفه دارند از یکی دو سال قبل از به تکلیف رسیدن دختر با او راجع به این مساله صحبت کنند و ابعاد مختلف مذهبی را با زبانی شیرین و قابل درک برای دختر خود تبیین کنند. دختری که فرایض دینی خود را از همان سنین کم انجام دهد،‌ آموزه‌های مذهبی در وجودش نهادینه می‌شود و در آینده به خانمی مومن و مذهبی تبدیل خواهد شد.

شرح بلوغ:

 با رسیدن دختران به سنین بلوغ و تغییر یافتن شرایط جسمی و روحی، آنها از همیشه بیشتر به توجه والدین خود بخصوص مادر احتیاج دارند. آنها با اوضاع جدید آشنایی ندارند و نیاز به تعلیمات مادری دلسوز و باحوصله دارند. اگر دختر بتواند این دوران بحرانی را به سلامت پشت‌سر بگذارد، به آرامش و تعادل روانی خواهد رسید، اما اگر والدین به درستی نقش خود را ایفا نکنند، ضایعه‌هایی غیرقابل جبران رخ می‌دهد.

مهرورزی:

دختران نسبت به پسران حساس‌تر و نازک‌بین‌تر هستند. به همین دلیل به محبت و گذشت بیشتری احتیاج دارند. دخترها زودتر دلشکسته می‌شوند و به راحتی گریه می‌کنند. آنها به دلیل ویژگی‌های متمایز روحی به محبتی ویژه از سوی والدین احتیاج دارند. نقل از پیغمبر اکرم(ص) است که خداوند متعال با دختران مهربان‌تر از پسران است. پس پدر و مادر وظیفه دارند، نسبت به محبت به دختران خود اهتمام بورزند.

احادیث از پیامبر اکرم(ص) درباره دختر

رفتار حضرت محمد(ص) با دختر خود حضرت فاطمه(س) مثال زدنی بود. سیره رفتاری او برای هر پدری بهترین الگوست و حتی معتقدان سایر ادیان برای شناخت و درک هر چه بهتر جایگاه رفیع زن در اسلام باید به شیوه رفتاری آن حضرت توجه کنند. برای معرفی بهتر این مساله به چند حدیث روایت شده از پیامبر راجع به ارزش دختران اشاره می‌کنیم:هر که دختری داشته باشد و خوب تربیتش کند و او را بخوبی دانش بیاموزد و از نعمت‌هایی که خداوند به او عطا کرده بوفور بهره‌‌مندش سازد، آن دختر سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود. (میزان‌الحکمه)
هر کس که صاحب دختر شد، اگر آن دختر را اذیت نکند و حقیر نشمارد و پسران خود را بر او ترجیح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت می‌برد. (میزان‌الحکمه)
خداوند تبارک و تعالی به زنان مهربان‌تر از مردان است. هیچ مردی نیست که زنی از محارم خود را خوشحال سازد مگر این که خداوند متعال او را در روز قیامت شادمان گرداند. (الکافی)
دختران را بد ندانید،‌ زیرا آنها مونس‌های گرانقدری هستند. (میزان‌الحکمه)
این دخترانند که دلسوز و مددکار و بابرکتند. (میزان‌الحکمه)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.