theme wordpress
کسب و کار

کاربرد پرسشنامه در تحقیقات

مقدمه؛ پرسشنامه چیست؟

ابتدا می بایست تعرف دقیقی از پرسشنامه را شرح دهیم تا ذهن مخاطب های این مقاله را روشن سازیم.در تعریفی کوتاه ومختصر پرسشنامه شامل پرسش هایی است که طبق اصول خاص طراحی پرسشنامه دسته بندی شده است.و به صورت کتبی و آنلاین در اختیار مخاطب ها قرار داده و پاسخ دهنده بر اساس اختیار خود به سوالات جواب می دهد.

پرسشنامه ها، فرمهایی هستند که به منظور جمع آوری اطلاعات و داده تهیه می‌شوند. از پرسشنامه در تمامی سازمان ها و نیز برای تمامی افراد بنا به نیازی که دارند کاربرد دارند. این نیازها از قبیل، ثبت وقایع و حقایق، جمع آوری داده ها، ایجاد ساختار در روندهای مصاحبه، تسهیل در پردازش داده ها و بسیاری از موارد دیگر است. همچنین از پرسشنامه ها برای انجام کارهای تحقیقاتی همانند، تجزیه و تحلیل بازار و شناخت نیازهای مشتری، تحلیل رفتارهای اجتماعی، انجام مقایسات آزمایشگاهی (تحلیل مقایسه بین عوامل تاثیر گذار بر روی یک عامل وابسته) و استفاده می شود.

انواع دسته بندی های پرسشنامه ها

پرسشنامه بر اساس معیار و شیوه های جمع آوری به دسته های مختلفی تقسیم میشوند که ما در این مقاله ۲ شیوه را تشریح مینماییم

دسته بندی بر اساس شیوه اجرا

پرسشنامه به طریق رو در رو

پرسشنامه تلفنی

پرسشنامه پستی

پرسشنامه رایانه ای

پرسشنامه پست الکترونیکی

پرسشنامه اینتنرنتی یا صفحات وب

خب برای مثال پرسشنامه تلفنی: در مصاحبه های تلفنی یک پرسشنامه توسط مصاحبه گر به نمونه ای از پاسخگویان توسط تلفن ارائه می گردد چه پاسخگویان در منزل باشند و چه در محل کار.

دسته بندی بر اساس ماهوی

پرسشنامه ها از نظر ماهوی، به سه دسته کلی طبقه بندی می شود و ما در این قسمت، آن ها را معرفی و تشریح می کنیم:

پرسشنامه هایی که برای شناخت علایق یا preferences به کار می روند (مثلا می خواهیم بدانیم مردم به کدام جناح سیاسی علاقه دارند)؛

پرسشنامه هایی که می کوشند نوع رفتار، عملکرد یا behaviors را شناسایی کنند (به عنوان مثال قصد دارید عادات غذایی کودکان مقطع ابتدایی را بررسی کنیم)؛

پرسشنامه هایی که به حقایق یا facts می پردازند (این پرسشنامه ها باید بسیار دقیق گزینش شوند و عاری از هرگونه جهت گیری شخصی تهیه گردند، زیرا مثلا وقتی می خواهیم میزان حقوق مردان و زنان را با هم بررسی کنیم، دیگر نظر و عقیده مهم نیست و تنها حقیقت را مطلوب ماست).

ویژگی های پرسشنامه استاندارد

به پرسشنامه ای استاندارد گفته می شود که چند شاخص مهم را دارا باشد :

روایی داشته باشد: این بحث در ارزیابی نگرش ها برای مسائل مدیریتی و روانشناسی بسیار مهم است. استاندارد بودن پرسشنامه جهت ارزیابی داده ها بسیار اهمیت دارد. محتوای پرسش ها و ماهیت پرسش ها لازم است با هدف پرسشنامه یکی باشد یعنی ارتباط معنایی و مفیدی داشته باشد به عنوان مثال برای ارزیابی نگرش فردی شخص نیازی نیست بدانیم به کدام فروشگاه برای خرید می رود. پس پرسش ها با شاخص هدف، ارتباط معنایی داشته باشند به این خصوصیت پرسشنامه می گویند پرسشنامه دارای روایی است.

پایایی پرسشنامه : پرسشنامه ای استاندارد محسوب می شود که از اعتبار برخوردار باشد یعنی نتیجه نهایی قابل اطمینانی ارائه کند و در صورت تکرار جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه همان نتایج یا نتیجه ای نزدیک به آن را ارائه دهد، ما فروش پرسشنامه ها را بصورت فایل با قابلیت اعتماد بالا برایتان امکان پذیر کرده ایم.

روش اجرا و ارزیابی نتیجه : یکی دیگر از شاخص های پرسشنامه استاندارد، روش اجرای مشخص است، نحوه نتیجه گیری و نمره گذاری پرسشنامه باید مشخص و تعریف شده باشد.

روش تعبیر: روش تعبیر؛ نتیجه، تحلیل یا تفسیر هر کدام یکی باشد یعنی شاخصی برای اعلام نتیجه ی پرسشنامه مشخص شده باشد.

پرسشنامه شناسنامه دار باشد : بدین معنا که تنظیم کننده آن مشخص باشد، چه کسی آن را ابداع کرده است، مشخص باشد. در چه سالی تدوین شده است، تعداد پرسش ها مشخص باشد، در پرسشنامه چه مطلبی مورد ارزیابی قرار می گیرد، مشخص باشد.

کابرد های پرسشنامه در تحقیقات و پژوهش ها

پرسشنامه در بسیاری از علوم برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد:

پرسشنامه مدیریت:

این نوع پرسشنامه در همه گرایش های مدیریت مورد استفاده است. و برای سنجش مقیاس و تعداد سوالات مورد استفاده قرار می گیرد.

پرسشنامه علوم اجتماعی:

 این نوع پرسشنامه به گروهی از رشته‌های دانشگاهی گفته می‌شود که به مطالعه جنبه‌های اجتماعی انسان می‌پردازند.

پرسشنامه علوم ورزشی:

پرسشنامه تربیت بدنی و علوم ورزشی (یکی از شاخه­ های علوم انسانی است )که از جهات مختلف با علوم پایه و علوم تندرستی پیوند یافته و اثر و نقش آن در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه غیر قابل انکار است را مورد سنجش قرار می هند.

پرسشنامه روانشناسی:

پرسشنامه روان‌شناسی که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه روان (ذهن)، فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد و به سنجش و اندازه گیری رفتار و سایر مقیاس های روانشناسی می پردازد.

مطلب آخر

در صورتی که برای جمع آوری اطلاعات آماری به پرسشنامه نیاز پیدا کردید از هر سایتی دانلود پرسشنامه را انجام ندهید ما به شما وب سایت پرسش سنج به ادرسhttps://porseshsanj.ir  را پیشنهاد میکنم که با تلاش و پشتکار فراوان اقدام به تهیه پرسشنامه های استاندارد شده نموده است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.