theme wordpress
تشریفات جشن هاجشن تولد

جشن تولد چیست؟

جشن تولد چیست؟Reviewed by آزادوار on Aug 19Rating: ۳.۰جشن تولدجشن تولد و یا زادروز مناسبتی است که در آن، روز سالگرد به دنیا آمدن یا تاسیس یک فرد یا یک نهاد به عنوان یادبود جشن گرفته می شود. در بسیاری از فرهنگ ها جشن تولد ها همراه هدیه، مهمانی و شادی همراه است.

جشن تولد چیست؟

شاید خیلی سوال واضح و ساده ای به نظر برسد، با این حال دانشنامه ها جشن تولد یا جشن زادروز را چنین تعریف می کنند:

جشن تولد و یا زادروز مناسبتی است که در آن، روز سالگرد به دنیا آمدن یا تاسیس یک فرد یا یک نهاد به عنوان یادبود جشن گرفته می شود. در بسیاری از فرهنگ ها جشن تولد ها همراه هدیه، مهمانی و شادی همراه است.

همچنین جشن تولد ها در بسیاری از موارد برای نشان دادن ورود فرد به یک مرحله جدید هستند و با نمایش عکس های دوره های پیشین، موفقیت های فرد و مسیری که در آینده قرار است به پیماید به مهمانان، بر این موضوع تاکید می شود. از جشن تولد هایی که این رشد و تغییر مرحله در آن جلوه گر است، می توان به جشن تولد یک سالگی، جشن تولد ۱۸ سالگی، اولین جشن تولد بعد از ازدواج و در کشور های اسلامی جشن بلوغ یا تکلیف (که در بسیاری از موارد همزمان با جشن تولد برگزار می شود) اشاره کرد.

جشن تولد در گذر تاریخ

از زمان های دور، زادروز (سالگرد تولد) مردم به خصوص پادشاهان و اشراف زادگان گرامی داشته می شده. هرچند در طی مقاطع زمانی از تاریخ، این رسم در برخی مناطق دنیا کمرنگ شده (مثل زمان حکومت کلیسا ها در اروپا)، با این حال همواره این مراسم از دسته مراسم به یاد ماندنی و خوشایند برای افراد بخصوص کودکان بوده. اگر به تاریخچه جشن تولد و گذر آن در طول زمان علاقه دارید، پیشنهاد می کنم این مطلب را در این خصوص مطالعه کنید.

پیشینه جشن تولد در ایران

گفته می شود ایرانیان (پارسی ها) از اولین اقوامی بودند که جشن تولد برگزار می کردند. همچنین به استناد هرودوت، مورخ یونانی همدوره هخامنشیان در سده ۵ قبل از میلاد مسیح، «روزی که بیشتر از همه مناسبت ها در بین ایرانیان جشن گرفته می شود، زادروز آنان است.»

کیک و شمع های تولد

یکی دیگر از رسوم جشن تولد، کیک تولدی است که بر روی آن به تعداد سال های سن فرد شمع روشن می شود یا از شمع هایی که نشاندهنده سن وی هستند استفاده می شود. فوت کردن شمع های روشن توسط فردی که جشن تولد برای او برگزار شده، به نشانه پایان سال های قبل است که تقسیم شیرینی کیک و شادی و تشویق حاضران برای ایجاد یک یادمان خوش از سال گذشته است. همچنین رسم است پیش از فوت کردن شمع، فرد متولد شده، برای سال یا سال های آینده خود یک آرزو کند. درمورد گذشته و پیدایش کیک تولد بیشتر بدانید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین مطالعه کنید

بستن
stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.