theme wordpress
تشریفات زندگیزیبایی

هر آنچه درباره خواص جوش شیرین و کاربرد آن باید بدانید

جوش شیرین از آن دسته ترکیباتی است که به‌دلیل فواید زیاد، تطبیق پذیری و قیمت پایین بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی کامل با خواص جوش شیرین در این مطلب با ما همراه باشید.

جوش شیرین چیست؟

همان‌طور که گفتیم جوش شیرین یک ترکیب شیمیایی است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد و ممکن است برخی از بیماری‌ها از جمله زخم‌های شانکر را تسکین دهد. معمولاً از جوش شیرین در غذا‌های مختلف مانند نان، کیک و کلوچه استفاده می‌شود.

این ماده خاصیت خمیرکنندگی دارد؛ یعنی با اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو واکنش نشان می‌دهد و با تولید دی اکسید کربن باعث ور آمدن خمیر می‌شود. در ادامه بیشتر درباره خاصیت جوش شیرین به شما توضیح می‌دهیم.

مصلح جوش شیرین چیست؟

مطابق با اصول طب سنتی، جوش شیرین طبع گرمی دارد و برای اصلاح آن می‌توانید از خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند استفاده کنید. مصرف غذاها و مواد غذایی با طبع سرد مانند انواع شوری و ترشیجات، لبنیات و… به شما کمک می‌کند تا در رژیم مزوبولیک لیمومی خودتان تعادل ایجاد کنید.

کاربرد و خواص جوش شیرین چیست؟

خواص جوش شیرین عبارت هستند از:

  1. سفیدی دندان

مسواک زدن با جوش شیرین گاهی اوقات به عنوان یک روش مؤثر برای سفید کردن دندان‌ها توصیه می‌شود. جوش شیرین یک ترکیب ساینده است که لکه‌های ناشی از نوشیدن قهوه، چای، سیگار و به‌طورکلی مواد زائد روی سطح دندان را از بین می‌برد و دندان‌ها را سفیدتر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

  1. دئودورانت

یکی از خواص جوش شیرین « دئودورانت» یا همان خوشبوکننده بدن است. با کمال تعجب عرق انسان، بوی بد ندارد، بلکه عرق فقط پس از تجزیه به وسیله باکتری‌های زیر بغل انسان، بو می‌گیرد.

این باکتری‌ها عرق را به مواد زائد اسیدی تبدیل می‌کنند که اصطلاحاً بوی عرق می‌دهند. جوش شیرین اغلب به‌عنوان یک دئودورانت طبیعی برای از بین بردن بوی عرق ازطریق اسیدی‌ کردن محیط استفاده می‌شود.
البته تحقیقات محدودی در مورد اینکه آیا این استراتژی جواب می‌دهد یا نه وجود دارد.

دئودورانت

  1. آفت کش میوه و سبزیجات

حتماً درباره این کاربرد جوش شیرین چیزهای زیادی شنیدید! بسیاری از مردم درمورد باقی مانده آفت کش‌ها روی غذا‌های مصرفی نگران هستند. آفت کش‌ها برای محافظت از محصولات در برابر میکروب‌ها، جوندگان، حشرات و علف‌های هرز استفاده می‌شوند. اما بسیاری از آن‌ها اثرات مضری روی سلامت انسان دارند.

پوست کندن میوه بهترین راه برای از بین بردن آفت کش‌ها است؛ اما با این کار مواد مغذی مهمی مانند فیبر، ویتأمین‌ها و مواد معدنی موجود در پوست بسیاری از میوه‌ها را دریافت نمی‌کنید.

نتایج یک مطالعه نشان داد که خیساندن سیب در محلول جوش شیرین و آب به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه تقریباً تمام باقی مانده آفت کش‌ها را از بین می‌برد.

لازم به ذکر است که این روش، آفت کش‌هایی را که به پوست میوه یا سبزی نفوذ کردند، حذف نمی‌کند؛ ضمن اینکه تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا این کار برای محصولات مختلف قابل استفاده است یا نه.

  1. کمک به درمان سوزش سر دل

یکی دیگر از خواص جوش شیرین « درمان سوزش سر دل» است. سوزش سر دل که رفلاکس اسید هم نامیده می‌شود یک احساس دردناک و سوزش در ناحیه فوقانی معده است که می‌تواند به گلو سرایت کند.

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که اسید از معده خارج شود و به سمت مری که لوله‌ای است که معده شما را به دهان متصل می‌کند، حرکت کند. جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن اسید معده به درمان سوزش معده کمک کند.

سوزش سر دل

  1. تسکین زخم

از خاصیت‌های جوش شیرین می‌توان به عنوان یک راهکار مؤثر برای درمان زخم‌های دهانی از جمله تبخال‌ها اشاره کرد. جوش شیرین یک ماده قلیایی است که اسیدیته دهان را خنثی می‌کند. جوش شیرین تا حد زیادی فرایند بهبودی این زخم‌ها را سرعت می‌بخشد.

  1. کمک به بهبود عملکرد ورزشی

جوش شیرین یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران است. جوش شیرین ممکن است به‌دلیل PH بالا به تأخیر در خستگی کمک کند و اجازه دهد برای مدت طولانی‌تری با حداکثر قدرت کار کنید.

  1. کمک به خارش پوست و آفتاب سوختگی

حمام جوش شیرین اغلب برای تسکین خارش پوست پس از نیش حشرات یا نیش زنبور توصیه می‌شود. جوش شیرین ممکن است به تسکین پوستی که در اثر آفتاب سوختگی دچار خارش می‌شود، کمک کند.

آفتاب سوختگی

  1. کمک به عملکرد کلیه

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است اما برخی مطالعات نشان دادند که مصرف مکمل‌های بی کربنات سدیم (جوش شیرین) عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشند و به کند کردن پیشرفت CKD کمک می‌کنند.

معایب استفاده بیش از حد از جوش شیرین

درکنار تمام خواص و کاربردهای بی‌نظیر این جوش شیرین، خوب است معایب استفاده از آن را نیز بدانید تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

فشار خون بالا

یکی از مشکلات مربوط به مصرف بیش از حد جوش شیرین در انواع رژیم غذایی، افزایش فشار خون است که می‌تواند برای لاغری هم مضر است.

اسیدوز متابولیک

استفاده بیش از حد از جوش شیرین می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این ماده ممکن است باعث ایجاد اسیدوز متابولیک شود.  اسیدوز متابولیک یک وضعیت تهدیدآمیز است و زمانی به وجود می‌آید که توانایی بدن در کنترل pH خون از بین می رود.

تداخل دارویی

استفاده از جوش شیرین ممکن است با برخی از داروها از جمله آسپرین تداخل داشته باشد؛ به همین دلیل افرادی که در حال حاضر چنین دارویی مصرف می کنند باید قبل از اضافه کردن جوش شیرین به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنند.

تاثیر منفی جوش شیرین برای لاغری

هنگامی که آب، سرکه سیب یا آب لیمو با جوش شیرین ترکیب می‌شود به دفع چربی‌های اضافی در بدن کمک می‌کند. با این حال برای اطمینان از صحت این مطلب، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

کلام آخر

جوش شیرین یک ماده همه کاره است که کاربرد آن فراتر از پخت و پز هست و در این مقاله درباره خواص جوش شیرین و ضررهای آن صحبت کردیم. این ماده هنگام خنثی کردن بوها و تمیز کردن، از بین بردن لکه های سخت، از بین بردن بوی بد و تمیز کردن سطوح کثیف مانند اجاق گاز، مایکروویو به کمک می آید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.