theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

آیا پدر و مادر شدن باعث کاهش سلامتی می شود؟

آیا پدر و مادر شدن باعث کاهش سلامتی می شود؟Reviewed by آزادوار on Dec 13Rating: ۴.۰آیا پدر و مادر شدن باعث کاهش سلامتی می شود؟این که شاید پدر و مادر شدن بعضی از آزادی های آن ها را بگیرد کاملا طبیعی است اما در کنار آن، تولد فرزند باعث می شود، آن ها تجربیات و زندگی جدیدی داشته باشند.

شاید هیچ چیز برای یک پدر و مادر بهتر و خاطره انگیزتر از تولد فرزند نباشد. با به دنیا آمدن فرزند، پدر و مادر شادی و استرس را با هم تجربه می کنند. این که شاید پدر و مادر شدن بعضی از آزادی های آن ها را بگیرد کاملا طبیعی است اما در کنار آن، تولد فرزند باعث می شود، آن ها تجربیات و زندگی جدیدی داشته باشند. معمولا زمانی که از والدین درباره سختی های این دوره می پرسند، پاسخ های مشابهی می دهند. پاسخ هایی مانند این ها:

  • بروزاحساسات منفی مانند نگرانی و نا امیدی
  • کمبود خواب مخصوصا زمانی که نوزاد تازه به دنیا آمده است
  • خستگی فیزیکی بیش از حد
  • کمبود وقت و کاهش کیفیت زندگی
  • مشکلات مالی به خاطر تامین نیازهای فرزند (مانند لباس، غذا و لوازم مراقبت از او)
  • و …

با این که افراد با پدر و مادر شدن، مشکلات جسمی، روحی و احساسی زیادی را تجربه می کنند، اما به گفته خودشان این حس را با هیچ چیز عوض نمی کنند! آن ها معتقد اند تمام سختی هایی که تحمل می کنند، به بودن فرزندشان در کنار آن ها می ارزد.

با توجه به تمام این احساسات، بنابر تحقیقات اخیر، این مرحله از زندگی، با سختی هایی که دارد و عدم تامین بسیاری از نیازهای روحی و جسمی، به سلامتی افراد لطمه می زند. ۳ مورد از مهم ترین نیازها عبارت است از:

  • داشتن روابط: داشتن روابط مثبت با دیگران یکی از مهم ترین نیازهای هر فرد است.
  • مفید بودن: این که احساس کنیم در زندگی فرد مفید و موفقی هستیم، بسیار مهم است.
  • داشتن استقلال: این که افراد برای انتخاب هایشان آزادی داشته باشند نیز موضوع مهمی است.

زمانی که این سه نیاز در انسان تامین شود، او احساس شادی، سلامتی  و پویایی می کند. اما پدر یا مادر شدن چگونه این نیازها را به چالش می کشد؟

داشتن روابط

 والدین بودن

تاثیر پیچیده ای بر روی روابط شما دارد. رابطه ای که بین فرزند و پدر و مادر ایجاد می شود بسیار خاص بوده و تا آخر عمر پابرجا است. به علاوه این که داشتن فرزند می تواند باعث ایجاد روابط جدیدی شود. برای مثال، می توانید با والدین دوستان فرزندتان رابطه برقرار کنید.

با این حال، شاید داشتن فرزند تاثیرات منفی ای نیز بر روی روابط داشته باشد. برای مثال، دوستان شما که فرزند ندارند نمی توانند حس شما را درک کنند و در بسیاری از مواقع از این که درباره موفقیت های فرزندتان بشنوند، خسته می شوند. همچنین وقت خواب شما نیز تا زمانی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ نشده است به هم می ریزد. بنابراین، نمی توانید روابط قبل خود را داشته باشید. برای مثال، زمانی که دوستان تان شما را برای شام دعوت می کنید، شما به خاطر خواب فرزندتان نمی توانید دعوت شان را بپذیرید.

مفید بودن

همه ما دوست داریم در کارهایی که انجام می دهیم موفق و بهترین باشیم. این موضوع می تواند قابلیت های افراد را افزایش دهد. بعضی اوقات بسیاری از زوجین زمانی که در روزهای اولیه تولد نوزادشان می بینند که می توانند از او مراقبت کنند احساس موفقیت می کنند. بنابراین، هر چه قدر فرزندتان بزرگ تر می شود، موقعیت های شما برای مفید بودن نیز بیشتر می شود. برای مثال، شما یاد می گیرید که چگونه احساسات فرزندتان را مدیریت کنید. می توانید به او بیاموزید که چگونه با مشکلات اش رو به رو شده و چگونه برای زندگی اش برنامه ریزی کند.

اما این را هم در نظر داشته باشید که این مرحله از زندگی می تواند بسیاری از صلاحیت های شما را نیز زیر سوال ببرد. بعضی اوقات شما نمی دانید که چرا فرزندتان گریه می کند و نمی دانید که چرا تا دیر وقت بیدار می ماند. همچنین شاید در شرایطی قرار بگیرید که نتوانید رابطه خوبی با فرزندتان ایجاد کنید و صبر و تحمل خود را از دست بدهید. علاوه بر همه این مشکلات، شاید اطرافیان مانند والدین، دوستان و آشنایان تان از نوع تربیت شما انتقاد کنند. به همین دلیل، ممکن است بعضی اوقات احساس کنید که نمی توانند پدر و مادر خوبی باشید.

داشتن استقلال

در میان این سه نیاز، پدر و مادر بودن بیشترین تاثیر را بر استقلال شما خواهد داشت. برای مثال، تصور کنید که می خواهید به فروشگاه رفته و کمی خرید کنید. قبل از این که فرزندتان به دنیا بیاید، لباس می پوشیدید، سریعا سوار خودرویتان می شدید و در عرض ۵ دقیقه می رفتید و خریدتان را انجام می دادید و برمی گشتید. اما وقتی بچه دارید، باید دنبال کفش ها و لباس های او بگردید و تازه بعد از این که آن ها را پیدا کردید، باید او را راضی کنید که آن ها را بپوشد.

زمانی که از خانه خارج می شوید، تازه مشکل تان با صندلی ماشین آغاز می شود. فرزندتان راضی نمی شود که در صندلی اش بنشیند. بعد از آن، زمانی که سوار ماشین شده اید و می خواهید به اخبار گوش کنید، او می گوید که می خواهد آهنگ های کودکانه اش را گوش دهد و چون شما دیگر اعصابی برای یک جر و بحث دیگر ندارید، تصمیم می گیرید که موزیک های او را پخش کنید و بعدا به اخبار گوش دهید (که آن را هم به احتمال زیاد فراموش می کنید). سپس به فروشگاه می رسید و فرزندتان اصرار دارد که خودش از خودرو پیاده شود و مشکلات داخل فروشگاه نیز خود داستان دیگری است!

به طور کلی، زمانی که شما فرزند دارید، دیگر نمی توانید استقلال سابق خود را داشته باشید و این موضوع بر روی بسیاری از تصمیم ها و فعالیت های شما تاثیر می گذارد. بسیاری از کار های روزمره مانند خوابیدن، غذا خوردن، ورزش کردن و حتی دوش گرفتن نیز دست خودتان نیست و باید خودتان را با فرزندتان هماهنگ کنید. این موضوع حتی در تصمیمات بزرگ زندگی تان نیز تاثیرگذار است. برای مثال، شما به خاطر فرزندتان دیگر نمی توانید کار کنید.

تاثیر این مرحله بر روی مادران در مقایسه با پدراناسترس مادر

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان می داد که کودکان بیشتر از ناراحتی، باعث خوشحالی افراد می شوند. اما در این تحقیقات اضافه شده بود که خوشحالی در این مرحله از زندگی مخصوص آقایان است و مادران اثرات منفی این شرایط را بیشتر تجربه می کنند. تعدادی از این اثرات منفی عبارت اند از:

  • افزایش استرس و کاهش رضایت از زندگی شخصی و خانوادگی
  • عدم رضایت از زندگی زناشویی
  • افسردگی
  • کمبود خواب
  • عدم لذت بردن از حضور فرزند ( معمولا پدران با بچه ها بازی می کنند و مادران بیشتر مشغول انجام کارهای آن ها مانند غذا دادن و یا لباس پوشاندن هستند.)
  • عدم تعادل در برنامه های روزمره مانند زمان خوابیدن و بیدار شدن
  • کمبود وقت برای رسیدگی به کارهای شخصی
  • مشکلات مالی

این که متوجه مشکلات بانوان در این مرحله از زندگی شویم اصلا کار دشواری نیست. زمانی که یک مادر در خانه مشغول مراقبت از فرزند اش است، مجبور است بسیاری از تفریحات و فعالیت هایی را که دوست دارد، کنار بگذارد. برای مثال، دیگر نمی تواند مانند قبل به باشگاه برود و ورزش کند. همچنین مادران شاغل احساس می کنند که نمی توانند به خوبی به فرزند و شغل شان برسند. از طرفی احساس می کنند مادر خوبی نیستند و از طرفی تصور می کنند که وظایف شان را در محل کار به درستی انجام نمی دهند. به همین دلیل، در بیشتر مواقع، از کارشان دست می کشند و گزینه سخت تر، یعنی مراقبت از فرزندشان، را انتخاب می کنند.

  •  چگونه اوضاع را بهتر کنیم؟

اگر شما هم فکر می کنید که این مرحله از زندگی تان به شما آسیب هایی وارد کرده است و نیاز های روحی ای که در بالا ذکر کردیم تامین نمی شود، می توانید برای بهبود شرایط تان از گزینه های زیر کمک بگیرید:

  • افزایش توانایی هایتان در دنیای پدر و مادر بودن:

والدین می توانند توانایی های خود را در این زمینه افزایش دهند. زمانی که توانایی های بیشتری داشته باشید، قطعا مفیدتر نیز خواهید بود و به این ترتیب، از خودتان رضایت بیشتری دارید.

  • بر روی توانایی های فرزندتان کار کنید:

این کار نیز باعث می شود علاوه بر این که فرزندتان تربیت بهتری داشته باشد، فشار کمتری احساس کرده و آرامش داشته باشید.

  • موفقیت هایتان را به خودتان یادآوری کنید:

در این مرحله از زندگی یادآوری اشتباهات راحت، و در نظر گرفتن موفقیت ها بسیار دشوار است. در پایان هر روز، سه مورد از کارهای مثبتی را که به عنوان والدین انجام داده اید در جایی بنویسید. اصلا مهم نیست که اهمیت این کارها چه قدر است. این کار باعث می شود به موفقیت هایتان بیشتر توجه کرده و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

  • بیشتر تمرکز کنید:

این کار باعث رضایت بیشتر شما می شود و همچنین شما را نسبت به نیازهایتان آگاه تر می کند. این تمرکز کردن ها زمان زیادی از شما نمی گیرد و برای آن نیازی به کلاس های خاص مراقبه ندارید. فقط سعی کنید برای چند لحظه در روز روی تفکرات و احساسات درونی تان تمرکز کنید. این کار علاوه بر کاهش استرس، باعث دستیابی بیشتر شما به اهداف تان نیز می شود.

  • تفکرات خود را به چالش بکشید:

بعضی اوقات تفکرات انسان او را به کارهای اشتباهی وا می دارد. برای مثال، با خودتان می اندیشید« من همیشه باید نیازهای فرزند خود را زودتر از نیازهای خودم تامین کنم ». این تفکر باعث می شود که هم شما به مرور خود را فراموش کنید، هم وقتی نمی توانید نیازهای فرزندتان را برآورده کنید، دچار افسردگی شوید.

  • برنامه ریزی کنید:

برای تامین نیازهای یاد شده، حتما زمانی را با همسر خود در نظر گرفته و به برنامه ریزی بپردازید. شاید با مشارکت و تقسیم کارها بتوانید تا حدی نیازهای خود را تامین کنید.

پدر و مادر بودن و مراقبت از فرزندان هیچ گاه کار آسانی نبوده و نیست. بهترین کار این است که علاوه بر نیازهای فرزندتان نیازهای خود را هم در نظر بگیرید تا بتوانید زندگی شادتری داشته باشید.

مجله کیوی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.