theme wordpress
تشریفات زندگیتشریفات فرزند

یادگیری تجربی چیست؟

یادگیری تجربی چیست؟Reviewed by آزادوار on Sep 12Rating: ۴.۰یادگیری تجربییادگیری تجربی را می‌توان در یک کلام اینطور تعریف کرد: زمانی‌که کودکان و حتی بزرگترها، می‌توانند از طریق کشف، تجربه، خلاقیت و هرآنچه آن‌ها را به تعامل با دنیای اطرافشان مربوط کند، چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند.

یادگیری تجربی را می‌توان در یک کلام اینطور تعریف کرد: زمانی‌که کودکان و حتی بزرگترها، می‌توانند از طریق کشف، تجربه، خلاقیت و هرآنچه آن‌ها را به تعامل با دنیای اطرافشان مربوط کند، چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند.

این نوع از یادگیری، قاعده و قانون خاصی ندارد و به همین دلیل، محدودیت به خصوصی هم شامل حالش نمی‌شود. یکی دیگر از نکات مهم یادگیری تجربی برای کودکان این است که راهنمایی مختصری از طرف بزرگترها برایشان کافی است و لازم نیست که مدام بالای سرشان باشید و هدایتشان کنید. به این صورت، کودک خودش به شکلی کاملا طبیعی، روند یادگیری را طی می‌کند.
یادگیری تجربی از طریق فعالیت‌هایی مثل: بازی در فضای باز، تقویت قدرت تخیل، تقویت خلاقیت در کارهای هنری، موزیک و رقص، کشف طبیعت و محیط اطراف کودک برایش فراهم می‌شود. به همین سادگی! فقط کافی است به او اجازه دهید تا در فضایی تازه بازی کند!

یادگیری تجربی

اینکه کودک به تنهایی و مستقل از دیگران دنیای اطرافش را تجربه کند، به او کمک می‌کند تا توانایی تفکر و چاره‌جویی در او تقویت شود. چنین شرایطی موجب می‌شود تا اعتماد به نفس کودک بیشتر شده و در عین حال، رابطه‌ احساسی قوی‌تری بین او و والدینش شکل بگیرد، چراکه درست است که کودک مستقل از دیگران قدم در راه تجربه دنیای اطرافش گذاشته است، اما حمایت پدر و مادر در این مسیر پر فراز و نشیب، همیشه نگهبان او بوده و هست.

اما یادگیری تجربی چه زمانی رخ می‌دهد؟ این نوع از یادگیری، محدود به کلاس‌های درس نیست و هر کودکی، در هر شرایطی می‌تواند از آن بهره‌مند شود؛ چه زمانی که در زمین بازی مشغول بالا و پایین پریدن است، چه در خانه و چه در تعطیلات آخر هفته! اما امروزه، بیشتر کودکان از نعمت بازی در فضای باز محروم هستند و دیگر امکان آن را ندارند که مثل دوران کودکی پدر و مادرهایشان، در کوچه و باغ با همسن و سال‌هایشان بازی کنند؛ دلیلش هم مشخص است: زندگی فشرده‌ی شهری، خانه‌های آپارتمانی و بدتر از همه، بازی‌های کامپیوتری و انواع اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و در نهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی!کودک و اینترنت همه این‌ها یک طرف، نگرانی پدر و مادرها نسبت به امنیت و سلامت فرزندانشان در خارج از محیط خانه هم یک طرف؛ چراکه محیط‌های بازی امن بیرون از خانه، آنقدرها که باید و شاید، از استانداردهای معمول پیروی نمی‌‍کنند و این باعث افزایش نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

اما آنچه مهم است این است که خود ما، بزرگترین مانع یادگیری تجربی هستیم! مااینجاییم تا یاد بگیریم که می‌توان با وجود تمام محدودیت‌ها و نگرانی‌های معمول هم، راه را برای یادگیری تجربی کودک‌مان، هموار کنیم و با دستان خودشان، از آن‌ها انسان‌های قوی‎‌تر و موفق‌تری بسازیم.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.