theme wordpress
تشریفات ترحیم و عزاداریتشریفات مراسم ها

چطور یک مراسم ختم مجلل برگزار کنیم

عزاداری و برگزاری مراسم ختم برای شخصی که فوت کرده، از گذشته تا به امروز، با آداب مختلفی انجام شده است. شاید کلیات این رسوم نسبت به گذشته ثابت مانده باشد اما تغییراتی در جزئیات برگزاری آن‌ها پدیدار شده است. همانطور که دیده‌اید، اهمیت نحوه برگزاری مراسم‌ها بیشتر شده و امروزه مردم برای برگزاری یک مراسم ختم شیک و مجلل اهمیت زیادی قائل هستند. در این مطلب به سوال چطور یک مراسم ختم مجلل برگزار کنیم، پاسخ داده‌ایم. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا آداب برگزاری مراسم ختم مجلل را تشریح و تالار‌ها و رستوران های مناسب برای برگزاری ختم مجلل در تهران را بررسی کنیم. همچنین در ادامه توضیح داده‌ایم که پذیرایی مجلل در مجلس ترحیم چگونه انجام می‌شود و راهکار مناسب برای پذیرایی در مراسم ختم چیست.

آداب برگزاری مراسم ختم مجلل

معمولا در رسوم و فرهنگ‌های مختلف، از زمان تشییع جنازه شخص متوفی تا مدتی در حدود یک سال، مراسم‌های متعددی برای یادبود او برگزار می‌شود. بین برخی از اقشار جامعه تنها برگزاری مراسم و خواندن دعا و فاتحه اهمیت دارد و بالعکس در برخی دیگر نیز برگزاری یک مراسم مجلل و لاکچری اهمیت بسیار زیادی دارد. اما برای برگزاری چنین مراسمی چه آدابی را باید رعایت کرد؟ در ادامه کات و مباحثی را ذکر کرده‌ایم که خواندن‌شان به شما کمک می‌کند تا مراسم آبرومندانه‌تری را برگزار کنید.

  • بهتر است که پس از پایان یافتن تشییع جنازه و هنگام پایان مراسم روز اول، مکان و زمان برگزاری مراسم بعدی (معمولا مراسم سوم، هفتم یا هردو) را به مهمانان اطلاع داده و از آن‌ها برای حضور در مراسم دعوت کنید.
  • اغلب دیده‌ می‌شود که در مراسم ختم، یک پارچه ترمه در قسمت ورودی یا بالای فضا (خانه متوفی، مسجد و…) پهن شده و عکس قاب شده متوفی را روی آن قرار می‌دهند. می‌توانید فضای کنار عکس را با استفاده از گل، روبان، شمع، حلوا و… تزئین کنید.
  • بهتر است که یک میز پذیرایی آماده کرده و تمام آیتم‌هایی که برای پذیرایی از مهمانان تدارک دیده‌اید را روی آن قرار دهید. این اقلام می‌توانند به دلخواه شما شامل میوه، شیرینی، نوشیدنی، حلوا، خرما و… باشند.
  • در صورت نیاز می‌توانید برای پذیرایی از مهمان‌ها، با پرسنل مخصوص خدمات هماهنگ کنید. به این صورت که با پرداخت مبلغ مشخصی، چند نیروی خدمه می‌توانند برای مدت زمان تعیین شده، پذیرایی مجلس شما را بر عهده بگیرند. با انجام این کار نیازی به کار کردن میزبانان نیست و با خیال آسوده به عزاداری برای عزیزتان خواهید پرداخت.
  • لازم است که بستگان درجه یک شخص متوفی در قسمت ورودی مسجد یا تالار ایستاده و هنگام ورود و خروج مهمانان از آن‌ها قدردانی و تشکر کنند.
  • پیش از مراسم خاکسپاری، مسجد یا تالار مورد نظرتان را بیابید و برای برگزاری مراسم رزرو کنید. زیرا نمی‌توان پس از مراسم خاکسپاری، مهمانان را به دلیل مشخص نبودن محل برگزاری مراسم، معطل نگه داشت.
  • اگر قصد پذیرایی از مهمانان در قالب وعده ناهار یا شام را دارید، بهتر است که رستوران مورد نظر را در کنار مسجدی انتخاب کنید که مراسم ختم در آن برگزار می‌شود. دلیل این امر، سهولت دسترسی و رفت و آمد مهمانان است.
  • به عنوان یک ایده، می‌توانید برای دقایقی میکروفون را در اختیار برخی از مهمانان قرار داده و از آن‌ها بخواهید که جملات و خاطرات خوشی را درباره شخص متوفی بیان کنند.
  • به یاد داشته باشید که مجلس ختم و ترحیم، نمایشگاه لباس نیست. هدف از حضور شما در مراسم ختم نزدیکان‌تان، عزاداری و ابراز همدردی با آن‌هاست. لباس و آرایش خود را به گونه‌ای انتخاب نکنید که به نظر برسد مدت‌هاست در انتظار چنین مراسمی بوده‌اید!

تالارهای مناسب برگزاری یک ختم مجلل

تالارهای مناسب برگزاری یک ختم مجلل

گاهی دیده می‌شود که میزبانان، ترجیح می‌دهند از تالارها برای برگزاری مراسم ختم عزیزشان استفاده کنند. تالارها و رستوران های مناسب برای برگزاری ختم مجلل باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا مورد انتخاب افراد سخت پسند قرار بگیرند. برای انتخاب و تصمیم‌گیری بهتر، یک چک لیست از معیارهایتان برای تشخیص رستوران و تالار خوب تهیه کنید. تمام مواردی که برایتان اهمیت دارند را در این چک لیست بنویسید.

مواردی شامل بهداشت، نظافت و تمیز بودن محیط، مطابقت ظرفیت سالن با تعداد مهمانان شما، سرو غذای خوب و با کیفیت، برخورد خوب پرسنل، پارکینگ مناسب، تزئینات سالن، گل‌آرایی برای مجالس، لوکیشن خوب و سهولت دسترسی، دکور شیک، میز و صندلی‌های استاندارد و با کیفیت و مواردی از این قبیل را می‌توانید در لیست خود جای دهید. سپس زمانی که برای بازدید رستوران یا تالار می‌روید، گزینه‌های لیستی که تهیه کرده بودید را با مشخصات رستوان یا تالار مطابقت دهید. با استفاده از این روش، یک انتخاب درست و هوشمندانه و در نهایت یک پذیرایی شیک و مجلل از مهمانان خود خواهید داشت.

پذیرایی مجلل ختم

پذیرایی مجلل ختم

همانطور که اشاره کردیم، نحوه پذیرایی در مجالس ختم، اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است. امروزه علاوه بر عزاداری و موارد ابتدایی و همیشگی، خانواده داغدار سعی در برگزاری هرچه بهتر مجلس ختم عزیزشان دارند. در گذشته به طور معمول، فقط با حلوا، خرما، چای و شربت از مهمانان پذیرایی می‌شد و در نهایت ممکن بود یک وعده ناهار یا شام تدارک دیده شود. اما متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه پذیرایی‌هایی بسیار شیک و لاکچری در مجالس ختم به چشم می‌خورد. تزئینات حلوا، خرما و سایر خوراکی‌ها بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده و آیتم‌های بیشتر و گران‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موارد نیاز به صرف زمان بیشتر و هزینه‌های غیر منطقی بیشتری نیز خواهند داشت.

بهترین راهکار و جایگزین برای چنین پذیرایی‌هایی در مجالس ختم، استفاده از پک پذیرایی ختم است. به جای اینکه زمان زیادی را صرف خرید و آماده کردن آیتم‌های پذیرایی کنید و هزینه‌های هنگفتی را بابت این تدارکات بپردازید، پک‌های آماده تک نفره تهیه کنید. شما می‌توانید به سلیقه خود، آیتم‌های داخل پک را انتخاب کنید. آب‌میوه‌های کارخانه‌ای، آب معدنی، میوه، شیرینی، پودر نسکافه، حلوا، خرما، انواع تنقلات و… از جمله اقلامی هستند که می‌توان در پک‌های پذیرایی قرار داد.

ختم

برای ثبت سفارش فقط کافیست که به وب‌سایت پکتو مراجعه کرده و از بین دسته‌ بندی‌های متنوع، گزینه دلخواهتان را انتخاب کنید. سپس بعد از تعیین زمان و مکان مورد نظر برای تحویل بسته‌ها و پرداخت هزینه، منتظر دریافت سفارشتان باشید. همچنین برای ثبت سفارش تلفنی، از طریق شماره‌های تماس درج شده در سایت اقدام کنید. با تهیه پک‌های آماده ویژه پذیرایی، دیگر نیازی به پرداخت هزینه و صرف زمان جداگانه ندارید و با خیالی آسوده به عزاداری برای عزیزتان خواهید پرداخت.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

stat counters
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا با غیرفعال کردن مسدود کننده تبلیغ خود ما را حمایت کنید.